Afvallen met een zogende moeder – dieet en oefeningen voor borstvoeding

Na de geboorte van een kind wil elke vrouw die snel borstvoeding wil geven, terugkeren naar hun vroegere vormen, en daarom is een dieet voor gewichtsverlies voor een zogende moeder uitstekend. Voordat u het dieet verandert, moet u zich zorgvuldig voorbereiden, uitzoeken wat u wel en niet kunt eten. Als u de aanbevelingen van voedingsdeskundigen strikt volgt, zich houdt aan de voedingsregels voor borstvoeding, duurt een positief resultaat niet lang.

Afvallen tijdens het geven van borstvoeding

Tijdens de periode dat ze een kind krijgt, wordt elke vrouw beter. Gewichtstoename wordt veroorzaakt door de geslachtshormonen oestrogenen, die de vormen van de zwangere vrouw geleidelijk afronden. Na de geboorte van de baby vertrekt in de regel 4-6 kilogram onmiddellijk. Soms is dit genoeg om terug te keren naar hun vorige vorm, maar niet alle vrouwen hebben zoveel geluk. Een maand na de bevalling valt slechts 10 procent van de moeders op natuurlijke wijze af, terwijl de rest een speciaal dieet moet volgen.

Goede voeding voor borstvoeding om af te vallen heeft verschillende basisregels:

  1. Een uitgebalanceerd, voedzaam menu is de sleutel tot een stevige, smakelijke en gezonde moedermelk.
  2. Dieet om af te vallen voor een zogende moeder houdt het verplichte gebruik van vloeistoffen in (u moet 2,5 liter water of thee per dag drinken).
  3. Voor gewichtsverlies tijdens borstvoeding wordt aanbevolen om een ​​fractioneel dieet te volgen (5-7 keer elke 3-4 uur).
  4. Het is noodzakelijk om het aantal meel, zoetwaren drastisch te beperken en nog beter om dergelijk voedsel te weigeren tijdens het geven van borstvoeding.
  5. Het is verboden conserven, gefrituurd, gezouten, gekruid en vet voedsel te eten.
  6. Koop geen groenten en fruit buiten het seizoen.
  7. U kunt niet veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen en voedingsmiddelen opnemen die gas kunnen veroorzaken in het lactatiedieetmenu..

Meisje kiest voedsel in de koelkast

Wat te eten als je borstvoeding geeft

Voordat u een nieuw dieet introduceert, moet u eerst weten wat u borstvoeding kunt geven. Deskundigen adviseren om zich te houden aan dergelijke voedingsregels voor gewichtsverlies:

  1. Moet meer groenten eten. Ze bevatten weinig calorieën, maar deze producten zijn gezond, voedzaam en bevatten veel nuttige stoffen..
  2. Eiwitrijk voedsel in de vorm van zuivelproducten, vis, vlees, het wordt aanbevolen om twee keer per dag te eten.
  3. Graangranen kunnen ook worden opgenomen in het voedingsmenu van een zogende moeder. Ze zijn goed verteerbaar, geven verzadiging, voorzien het lichaam van koolhydraten.
  4. Als tussendoortje tussen de hoofdmaaltijden kun je fruit, natuurlijke yoghurt eten.
  5. Als een vrouw borstvoeding geeft, verliest ze veel vocht. Om deze reden zou het dagmenu meer water, gedroogde vruchtenmoes moeten bevatten. De vloeistof vult niet alleen de melkaanvoer aan, maar helpt ook de zogende moeder om overgewicht te bestrijden.

Wat je niet mag eten als je borstvoeding geeft

Om effectief af te vallen voor een zogende moeder, moet u van tevoren vertrouwd raken met de lijst met verboden voedingsmiddelen. Als u “schadelijk” eet, bestaat het risico dat de baby wordt geschaad (dit kan allergieën en andere gezondheidsproblemen veroorzaken). Bovendien zal het gewicht niet afnemen, de resultaten van afvallen zullen negatief zijn. Dieet tijdens het voeden van een baby voor gewichtsverlies houdt in dat de volgende producten volledig van het dieet moeten worden uitgesloten:

  • alle koolzuurhoudende dranken;
  • alcohol;
  • gerookt vlees, worstjes;
  • sauzen (ketchup, mayonaise enzovoort);
  • ingeblikt voedsel;
  • vet, pittig eten;
  • Fast food;
  • banketbakkerij;
  • oploskoffie, theezakjes;
  • Lieve schat;
  • volle melk (koe);
  • pasta, aardappelen (verminderen tot een minimum);
  • citrus.

Doorgehaald fastfood

Borstvoeding dieet

Alles wat een vrouw eet, wordt weerspiegeld in de kwaliteit van moedermelk en het welzijn van de pasgeborene. Daarom wordt artsen sterk aangeraden om gedurende de lactatieperiode een gezond voedingspatroon te volgen. Een uitgebalanceerd dieet, bestaande uit gezonde producten, helpt actief om extra kilo’s kwijt te raken. Dieet voor gewichtsverlies voor een zogende moeder moet goed worden doordacht, inclusief vitamines, sporenelementen, een toegestaan ​​caloriegehalte.

Hoeveel calorieën heeft een zogende moeder nodig om af te vallen

Om snel een slank figuur terug te geven, moet u berekenen hoeveel calorieën een zogende moeder nodig heeft. Zo’n indicator wordt voor elke vrouw afzonderlijk berekend, maar het totale caloriegehalte is niet meer dan 1300-2000 calorieën. Berekeningen zijn eenvoudig; hiervoor wordt een speciale formule gebruikt. Uw gewicht moet worden vermenigvuldigd met 24 (met lage activiteit), 30 (gemiddelde activiteit) of 44 (voor de meest mobiele moeders die borstvoeding geven). Voeg 400-600 kcal toe aan het verkregen resultaat. Het resultaat is de norm voor dagelijkse calorieën voor gewichtsverlies.

Calorievrij voedsel in de koelkast

Dieet voor moeders die borstvoeding geven – productlijst

Zoals eerder aangegeven, mag het menu van een vrouw die borstvoeding geeft alleen gezond voedsel bevatten. Als je weet wat je kunt eten, dan is het maken van een nieuw dieet met heerlijke recepten eenvoudig. De lijst met producten voor een zogende moeder tijdens het afvallen ziet er ongeveer zo uit:

  • stoofpot of gekookt mager vlees (kalfsvlees, kip, konijn, kalkoen);
  • pasta, volkoren brood (niet misbruiken);
  • zuivelproducten: kwark, harde kaas, magere zure room, melk;
  • vis: kabeljauw, heek, snoek, snoekbaars, vlagzalm;
  • granen granen: boekweit, gierst, havermout;
  • boter (niet meer dan 30 gram per dag);
  • kippeneieren (1 stuk om de drie dagen);
  • olijfolie, maïsolie (15-20 g);
  • verse, gestoofde of gestoomde groenten (courgette, bieten, wortels, pompoen);
  • compote gekookt van gedroogd fruit (rozijnen, pruimen, gedroogde abrikozen);
  • een zogende moeder kan zichzelf soms verwennen met pastille of marshmallows met een natuurlijke samenstelling.

Rode vis, kipfilet, groenten en fruit

Dieet om een ​​week af te vallen voor een zogende moeder

Er zijn veel opties voor een dieet voor borstvoeding, die afhankelijk zijn van de individuele voorkeuren van de vrouw. Hieronder is een benaderend menu om een ​​week af te vallen voor een zogende moeder (snacks en dessert – yoghurt, kefir, koekjeskoekjes, fruit):

Dag van de week

Gerechten

maandag

Ontbijt: toast met harde kaas, tomaten in eigen sap.

Lunch: groentepureesoep, gebakken vis, verse groentesalade en thee.

Diner: gestoomde bloemkool of gebakken in de oven, groentesalade met citroensap, banaan.

dinsdag

Ochtend: toast (volkoren), gekookt ei, thee.

Lunch: gestoomde kipgehaktballetjes, twee toastjes, banaan.

Avond: “gepofte” aardappelen, gekookt kalkoenvlees, gebakken appel.

woensdag

Ontbijt: havermout met gedroogd fruit, yoghurt.

Lunch: boekweitsoep, een stukje gekookt kalfsvlees, gestoofde groenten.

Diner: spaghetti, wortelsalade met rozijnen, thee of compote.

donderdag

Ochtend: gekookt ei, natuurlijke yoghurt, peer.

Lunch: bietensoep met zure room, gekookte kalkoen.

Diner: boekweit, gekookte kip (of gestoomd), appel- en wortelsalade.

vrijdag

Ochtend: havermout met gedroogd fruit, pompoenpitten, gebakken appels.

Lunch: groentesoep, gestoomde rundvleeskoteletten, thee of compote.

Avond: groentestoofpotje, konijnenvlees gestoofd in zure room.

zaterdag

Ontbijt: elke pap met boter, toast met kaas, appel.

Lunch: courgettesoep met kaas, gebakken bloemkool met kip.

Diner: visstoofpotje met zure room, wortel, yoghurt en pruimensalade.

zondag

Ochtend: cottage cheese braadpan met rozijnen, thee.

Dag: magere visoor, gestoomde gehaktballetjes uit kalkoen, banaan.

Beoordeel artikel
( Nog geen beoordelingen )
Delen met vrienden
Aanbevelingen en advies op elk gebied van het leven
Voeg een reactie toe

Door op de knop "Reactie verzenden" te klikken, ga ik akkoord met de verwerking van persoonlijke gegevens en accepteer ik het privacybeleid