Is het mogelijk om tijdens de menstruatie en op de dagen ervoor te sporten. Sporten tijdens de menstruatie

Sport is een noodzakelijke activiteit in het leven van elke persoon, die hem in vorm ondersteunt en zijn gezondheid versterkt. En dit geldt niet alleen voor mannen. Elk jaar beginnen steeds meer vrouwen een actieve levensstijl te leiden, joggen, zwemmen, fitness, yoga. En ze hebben een logische vraag: is het mogelijk om te sporten tijdens de menstruatie, omdat menstruatie een integraal onderdeel is van hun leven, wat meisjes in deze periode enkele beperkingen oplegt! Zijn fysieke oefeningen schadelijk tijdens de menstruatie??

Sport tijdens kritieke dagen

Sport tijdens kritieke dagen

  • Aanbevolen. Tijdens de menstruatie is het mogelijk om te sporten. In sommige gevallen zijn oefeningen zelfs nuttig, vooral voor degenen die tijdens de menstruatie hevige pijn hebben. Pijn tijdens de menstruatie wordt veroorzaakt door kramp in de baarmoeder, die tijdens het samentrekken het geĆ«xfolieerde endometrium probeert te verwijderen. Zoals elke spier kan het worden ontspannen met behulp van speciale oefeningen die het effect hebben van het strekken van de samengetrokken spierlaag (ontspannen naar achteren buigen, ondiepe langzame squats met strekken in staande positie op de tenen omhoog, enz.).
  • Het is verboden. Actieve sporten tijdens de menstruatie zijn absoluut gecontra-indiceerd, omdat verhoging van de bloedtoevoer naar de vrouwelijke bekkenorganen, kan bloedingen, bewustzijnsverlies, duizeligheid, uitputting van het lichaam, verzwakt menstrueel bloedverlies veroorzaken. Je kunt niet hardlopen, krachtoefeningen doen, aerobics doen of zwemmen in een zwembad of water (dit is niet hygiĆ«nisch en kan leiden tot infecties in het bloed en de geslachtsdelen van de vrouw). Tijdens de menstruatie is elke zware belasting van het lichaam verboden. Actief sporten voor en tijdens uitscheiding kan voor vertraging zorgen.
  • Toegestaan. Het is toegestaan ā€‹ā€‹om tijdens de menstruatie te sporten met een minimale belasting: het opwarmen van de ledematen (schommelingen in de armen, het draaien van de nek), ongehaast wandelen, yoga zonder draaien (met als doel alleen gewrichten, spieren op te warmen, zonder oefeningen op het onderlichaam). Het lichaam mag niet uitgeput, moe, overwerkt zijn – het is beter om je te concentreren op je gevoelens: hoewel de trainingen comfortabel zijn, mag je oefenen, maar met het minste fysieke ongemak is het de moeite waard om ze meteen te stoppen.

Welke oefeningen kunnen worden gedaan als de menstruatie verloopt

Oefeningen om pijn tijdens de menstruatie te verminderen

Gebruik deze reeks oefeningen om de spierspanning te behouden en de pijn tijdens de menstruatie enigszins te verminderen:

  • “Golf”. Ga op de grond liggen met je rug naar beneden. Strek je armen langs de romp. Buig je knieĆ«n zodat je voeten de vloer raken. Ontspan je buikspieren. Adem niet zozeer in de borst als in de maag, met diepe, tastbare ademhalingen zou het moeten uitzetten. Oefening gedurende twee minuten, doe op dit moment ontspannen soepele bochten op en neer met het onderlichaam.
  • “Tractie.” Sta rechtop. Strek je armen omhoog en strek je zo hoog mogelijk uit. Klim op de tenen, rek opnieuw. Doe het op je vingers 10 stappen.
  • ‘Pose van de kat.’ Ga op handen en voeten zodat je ellebogen en knieĆ«n op de grond liggen. Laat je hoofd op de grond zakken, raak met je voorhoofd de opening tussen de ellebogen aan. Het bekken kan iets naar achteren worden gebogen. Buikspieren ontspannen zoveel mogelijk. Sta zo lang als je wilt – geen tijdslimieten.
  • ‘Poseer de hond naar beneden.’ Ga zo staan ā€‹ā€‹dat de voeten en handpalmen op de grond liggen, armen en benen gestrekt zijn, het bekken bevond zich precies in het midden bovenaan. Je zou een driehoek moeten krijgen. Kantel je bekken een beetje naar achteren, strek je armen, ontspan je buikspieren zoveel mogelijk. Sta niet meer dan 1 minuut, hoeft te vaak niet te worden uitgevoerd.
  • ‘Slang poseert.’ Ga op je buik liggen. Strek je benen over de vloer. Til de romp verticaal op, loodrecht op het oppervlak, de armen moeten langs de romp worden uitgestrekt en met de handpalmen op de grond staan, het schaambeen – op de grond liggen. Trek langzaam de buikspieren en ribben naar de borst. Je kunt je benen bij de knieĆ«n buigen en ze loodrecht op de grond tillen (“de slang tilt de staart op”) en opnieuw de spieren op de ribben iets naar de borst trekken. Doe dit alleen op de prettige sensaties zoals het lichaam ‘vraagt’. U kunt veilig in deze positie blijven zonder de buikspieren uit de bekkenzone te trekken.
  • “Muur”. Ga naast de muur staan, draai ze zijwaarts. Leg je hand van de elleboog naar de palm aan de muur. En zonder de stand van de benen te veranderen, buig je langzaam je zij zodat je met je heup de muur raakt, net zo langzaam terug naar de vorige positie. Herhaal de procedure 3 keer en wissel dan van kant.

Er zijn een groot aantal oefeningen uit de beoefening van yoga, die je mag doen tijdens de menstruatie. Ze verlichten de pijn, ondersteunen de spiertonus, hebben een gunstig effect op de werking van het hele lichaam en geven zelfs bij lichte belasting resultaat. Hoe u dergelijke oefeningen uitvoert, hoeveel tijd u moet doen, welke houdingen gecontra-indiceerd zijn op kritieke dagen, leest u in deze video:

Oefeningen die gecontra-indiceerd zijn

Verboden beweging tijdens de menstruatie

  • lichaam draait, draaiende oefeningen;
  • gewichtheffen (halters en andere gewichten);
  • training op simulatoren in de sportschool (ze belasten allemaal de benen, buikspieren of zijn gebaseerd op het met de hand trekken van gewichten);
  • doe hellingen met grote intensiteit;
  • maak een berk, verhoog het bekken te hoog, neem “omgekeerde” houdingen;
  • geef een belasting op de onderrug.

Kan ik tampons gebruiken bij het sporten??

Gebruik van tampons tijdens de menstruatie

Veel vrouwen zijn van mening dat sporten met een tampon de beste uitweg is. in dit geval zijn lekken onwaarschijnlijk en geven ze positieve feedback over deze praktijk. Maar niet allemaal zo eenvoudig. Tijdens het sporten stroomt het bloed voor een groot deel naar de bekkenorganen, wat de menstruatiebloeding en de belasting van de tampon vergroot:

  • tijdens belastingen (wanneer de ontlading overvloediger wordt) is het veel sneller verzadigd en vereist het vaak veranderingen;
  • door de bloedstroom naar de bekkenzone kan het vaginale lumen enigszins afnemen, wat extra druk op de tampon veroorzaakt, die zelf wordt verhoogd als gevolg van oververzadiging met vloeistof;
  • belastingen kunnen ervoor zorgen dat het omhoog of omlaag gaat;
  • zwemmen met een wattenstaafje is absoluut verboden, zoals tijdens het zwemmen is het verzadigd met water en wordt het een drijfveer en drager van infectie.

Trainen met een wattenstaafje kan leiden tot meer pijn, een vol gevoel, druk in de vagina, onverwachte lekken en bij zwemmen een infectie. De uitstroom van vloeistof tijdens het laden moet vrij zijn, wat beter is bij gebruik van de pakking. Als je bang bent voor je esthetische uiterlijk, is het tegenwoordig beter om thuis te gaan sporten, waar er voorwaarden zijn voor het bewaken van je persoonlijke hygiƫne.

Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: