Vastendagen voor zwangere vrouwen – een menu voor de dag. Wat voor soort lossen kan worden geregeld voor zwangere vrouwen

Met het lichaam van een vrouw tijdens de zwangerschap treden veel veranderingen op. Dit is vooral een toename van het lichaamsgewicht, waar alle jonge moeders bang voor zijn. Om het figuur normaal te houden en geen extra kilo’s aan te komen, is het goed om vastendagen te regelen. U kunt dus het risico op oedeem verminderen, het spijsverteringsstelsel vergemakkelijken.

Kunnen zwangere vrouwen vasten?

Op de ouderwetse manier zijn sommige vrouwen van mening dat zwangere vrouwen voor twee moeten eten. De geneeskunde staat echter niet stil en moderne artsen zijn, in tegenstelling tot grootmoeders, van mening dat de voeding matig moet zijn, met een volledige set vitamines en mineralen. Te veel eten kan niet alleen het lichaam van een jonge moeder schaden, maar kan ook enkele pathologieën bij de baby veroorzaken. Uitersten zijn niet nodig: een rigide dieet is gevaarlijk voor het lichaam, maar lossen voor zwangere vrouwen zal zeer nuttig zijn.

Artsen raden aan om één dag per week te lossen. Dit zal de baby niet schaden, hij krijgt alle noodzakelijke voeding van het lichaam van de moeder. Met behulp van vastendagen zal een vrouw de gewichtstoename kunnen beheersen en is het na de bevalling niet nodig om een ​​nooddieet te kiezen. U mag geen snel effect verwachten van lossen. Stem af op langdurig gewichtsverlies in 3-4 maanden, daarna is het gewichtsverlies per maand gemiddeld 500 gram.

Als de vastendag correct wordt uitgevoerd, worden alle regels en aanbevelingen opgevolgd, dan zullen alle noodzakelijke stoffen (eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines, micro-elementen) door de vrouw worden ontvangen en zal het normale metabolisme worden gehandhaafd. Dankzij het lossen verbetert het metabolisme, worden de darmen ontdaan van gifstoffen, wordt de enzymactiviteit gereguleerd, verdwijnt de zwelling door een verbeterde nierfunctie.

Ongecontroleerde diëten samen met te veel eten kunnen leiden tot een verminderde ontwikkeling van de foetus, omdat beperkingen en drastische veranderingen in voeding stress zijn voor het lichaam. Voor het lossen moeten er bepaalde indicaties zijn en de toestemming van de arts. Het wordt aanbevolen om ze uit te voeren vanaf de zevende maand (28 weken) van de zwangerschap, wanneer in feite het lichaam van het ongeboren kind wordt gevormd.

Zwanger meisje eet salade

In 1 trimester

Behoudens de regels van gezond eten, matige lichaamsbeweging, mag de gewichtstoename van een vrouw in het eerste trimester niet meer bedragen dan 350 gram per week. Het is belangrijk om uw gewicht onder controle te houden, vooral als de vrouw al dik of gevoelig is om aan te komen. Het dieet voor vroege zwangerschap zorgt voor de rationele opname in het menu van voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten, complexe koolhydraten, meervoudig onverzadigde vetten, foliumzuur, ijzer, calcium en magnesium.

Als een vrouw meer dan 600 gram begint aan te komen, moet ze nadenken over lossen. Dit is belangrijk voor het normaliseren van het lichaamsgewicht. Wrongel en kefir-dagen zijn nuttig, om zwelling te verminderen, is het beter om gebakken aardappelen te eten met zure room, wit vlees. In verschillende stadia van de zwangerschap kan een vrouw nieuwe eetgewoonten hebben. Artsen adviseren om hun wensen te volgen, maar met mate. In de vroege stadia mag het dieet op geen enkele manier veranderen.

Vanaf de vierde week vormt het ongeboren kind het cardiovasculaire systeem en wil de moeder ijzerrijk voedsel (appels, lever, boekweit). In de zesde week, het zenuwstelsel, beginnen de hersenen zich te vormen, wat cholesterol vereist, en moeder wil boter eten. Wees in de achtste week niet verbaasd als je zuur, gistbrood of muffin wilt. Het embryo heeft dus vitamine E en organische zuren nodig.

In het tweede trimester

Vanaf de vierde tot de zesde maand van de zwangerschap groeit de baby actief, het lichaam van de moeder staat onder enorme druk, dus u moet uw dieet strikt controleren om uw organen niet te zwaar te belasten door overgewicht. Lossen in het 2e trimester is noodzakelijk. Cholesterolbevattend voedsel moet worden verlaagd om de leverfunctie te vergemakkelijken. Het is beter om af te zien van voedsel dat allergieën veroorzaakt – aardbeien, citrusvruchten, tomaten, exotisch fruit. Het is beter om de voorkeur te geven aan appels, zuivelproducten.

In het derde trimester

De afgelopen maanden is de baby al volledig gevormd, komt hij aan en begint het lichaam van moeder zich voor te bereiden op een vreugdevolle gebeurtenis. Op dit moment moet de voeding compleet en rationeel zijn, net als in het tweede trimester. Het lossen in het derde trimester vindt voornamelijk plaats op vis van magere soorten. Indien gewenst kunnen ze gemaakt worden op gestoofde of verse groenten. Dagen zijn acceptabel op fruitsalades met yoghurt of kefir.

Zwangere meisjeszitting op een bank

Wanneer vastendagen worden voorgeschreven – of

Voor aanstaande moeders zijn de volgende aandoeningen indicaties voor het beoefenen van vastendagen tijdens de zwangerschap:

  1. Obesitas. Als een vrouw vóór de zwangerschap wordt gediagnosticeerd, moet ze haar dieet zorgvuldig volgen gedurende de hele periode dat ze de baby draagt. Regelmatig lossen moet worden geregeld om overmatig overgewicht te voorkomen, omdat overgewicht een groot risico is op geboorteafwijkingen, verdere ontwikkeling van diabetes mellitus, gestosis.
  2. Gestosis – aandoeningen in de vroege of late stadia, leidend tot placenta-abruptie, vroeggeboorte, foetale hypoxie, die vervolgens de gezondheid van moeder en baby nadelig zullen beïnvloeden.
  3. Snelle gewichtstoename – een directe aanbeveling voor de introductie van vastendagen.
  4. Zwelling. Het compliceert het werk van veel lichaamssystemen, verergert de algemene toestand, veroorzaakt ongemak.

Om gewicht te verminderen

Over een hele periode mag een gezonde vrouw niet meer dan 12 kg wegen. Als een vrouw altijd te mager is geweest, worden er een paar kilo bij de normale gewichtstoename opgeteld. Dus ons lichaam reguleert zelf het lichaamsgewicht, haalt het in volgens de norm en creëert alle voorwaarden voor het dragen van een kind. Het gewicht van een zwangere vrouw in de som bestaat uit het lichaamsgewicht van de vrouw, het gewicht van het kind, de placenta, het vruchtwater, extra bloedvolume, borstvergroting. Om de hormonale balans te behouden, wordt vet ook groter..

Een stabiele gewichtstoename begint in het tweede trimester. Het wordt als normaal beschouwd als de gewichtstoename niet meer dan 500 gram per week bedraagt. Als een snelle gewichtstoename van meer dan 1 kg per week wordt opgemerkt, worden vastendagen voorgeschreven om het gewicht te verminderen. Strikte diëten, onevenwichtige mono-diëten en vasten zijn ten strengste verboden. Om gewicht te verminderen, is het beter om je dieet te herzien:

  • Stop met het eten van vet, gefrituurd voedsel, drink zoet bruisend water.
  • Gerookt, gezouten voedsel is niet toegestaan ​​vanwege het hoge zoutgehalte dat water in het lichaam opsluit en tot oedeem leidt..
  • Beperk snoep, bakken. Eet in plaats daarvan zelfgemaakte jam en gedroogd fruit.
  • Eet pap met groenten en fruit. Ze zijn rijk aan vezels, helpen de darmen te reinigen en verzadigen het lichaam met complexe koolhydraten die het lichaam hoogwaardige energie geven..
  • Koop mager vlees, vis en gevogelte.
  • Beperk sterke thee en koffie, geef de voorkeur aan compotes, schoon water.
  • Doe wekelijkse vastendag. Verminder effectief het gewicht van wortelgroenten (bieten, wortels, selderij), peulvruchten (bonen en erwten), groenten (courgette, komkommers, paprika’s), kefir, kwark, watermeloen.

paprika

Met oedeem

In de laatste zwangerschap beginnen de ledematen sterk op te zwellen. Dit wordt als normaal beschouwd. Zoals de praktijk laat zien, als een vrouw een klein oedeem heeft, wordt de baby groter geboren, wordt het risico op vroeggeboorte verminderd. Feit is dat in het lichaam van de moeder tijdens de zwangerschap het hormoon oestrogeen intens wordt aangemaakt, het water aantrekt en vasthoudt, wat in grote hoeveelheden nodig is om de gewrichtsbanden, weefsels en spieren elastisch te houden voor een probleemloze bevalling.

Het meeste water gaat in het geboorteproces en binnen de week wordt de rest van de vloeistof uitgescheiden met het begin van hormonale veranderingen. In het geval van wallen is het echter noodzakelijk om een ​​arts te raadplegen, tests uit te voeren en ervoor te zorgen dat er geen eiwitten in het bloed zitten. Het laatste symptoom is een slecht signaal. Om oedeem te verlichten, moet je van een gezonde levensstijl houden en je dieet veranderen:

  • zout in voedsel beperken;
  • drink niet meer dan twee liter water per dag;
  • het menu mag geen vette, pittige gerechten zijn;
  • stomen of bakken;
  • eet meer vers fruit, groenten, groenten;
  • oefen om de 3 uur kleine maaltijden: dit draagt ​​bovendien bij aan gewichtsverlies;
  • Tussen de maaltijden door om een ​​paar snacks te maken, gedroogde abrikozen, rozijnen, yoghurt, kefir, fruit;
  • vergeet niet om gebakken aardappelen en kefir te lossen;
  • aanbevolen cottage cheese en kefir.

Welke vastendagen kan ik voor zwangere vrouwen regelen?

U kunt op verschillende manieren lossen, waarbij u de bekende opties voor vastendagen voor zwangere vrouwen afwisselt. Het is beter om de voorkeur te geven aan opties voor groente, fruit, sap. Ze zijn effectief, vullen het lichaam met vitamines en mineralen. Eiwitten, melk en vette dagen moeten met voorzichtigheid worden gebruikt, aangezien dergelijke zware mono-voeding gecontra-indiceerd is in geval van chronische problemen met het maagdarmkanaal, het cardiovasculaire systeem. Als je twijfelt welke optie om gezondheidsredenen bij je past, is het beter om eerst advies te vragen aan een arts of voedingsdeskundige.

Op appels

De gebruikelijke vastendag eenmaal per week is geen appeldieet tijdens de zwangerschap en het is onwaarschijnlijk dat het zal afvallen. Fruit bevat echter veel vezels, wat de darmen effectief reinigt en ontlastingsproblemen elimineert. Bovendien is het lossen van appels gemakkelijk en heeft het geen honger. Het is veilig voor degenen die geen maagzweren of gastritis met een hoge zuurgraad hebben. Het is beter om groene kleurvariëteiten te kiezen voor een dieet. Deze optie is goed in het koude seizoen, wanneer je geen zin hebt om te drinken: je kunt appels niet aanvullen met water.

Meisje houdt een appel in haar hand

Op kwark

De zachtste, zachtste en nuttigste is een wrongelvastendag voor zwangere vrouwen. Er zit veel eiwit in zuivelproducten en het kan overtollig water snel uit het lichaam verwijderen. Om geen droge cottage cheese te kauwen, kun je er fruit aan toevoegen, het drinken met kefir of melk. Dit natuurlijke product zal het tekort aan calcium compenseren dat naar de structuur van het skelet van de baby gaat. Naast calcium bevat cottage cheese kalium, fluor, fosfor, ijzer, vitamine A, B, C, aminozuren lysine, methionine, choline, die betrokken zijn bij het metabolisme van eiwitten en vetten en de leverfuncties normaliseren.

Op kefir

Kefir tijdens de zwangerschap in de latere stadia zal helpen de darmen te reinigen, het spijsverteringsstelsel te vergemakkelijken en bacteriën te koloniseren die vriendelijk zijn voor ons lichaam. Een vrouw is op dit moment erg belangrijk om tijdig en met succes naar het toilet te gaan. Bovendien is kefir een goed diureticum voor oedeem. Regelmatig wekelijks lossen op kefir lost gemakkelijk de extra 1-2 kg per maand op.

Op boekweit

Boekweitgrutten zijn de koningin onder de grutten. Tijdens de warmtebehandeling houdt boekweit de meeste nuttige stoffen vast, omdat het niet kan worden gekookt, maar kan worden gestoomd met kokend water in een verhouding van één op twee. Dit moet ’s avonds worden gedaan in een thermoskan of een pan inpakken met een deken. Boekweitpap is rijk aan mineralen, het bevat het aminozuur lysine, dat de opname van calcium versnelt. Boekweit bevat veel meervoudig onverzadigde vetten, die helpen het cholesterol te verlagen en het vetmetabolisme te normaliseren.

Boekweit is rijk aan eiwitten, waarvan de inhoud niet onderdoen voor vlees. Licht verteerbare koolhydraten en vezels versnellen de stofwisseling, verminderen het gewicht en versterken de wanden van de bloedvaten. Boekweitdieet tijdens de zwangerschap is niet schadelijk voor de maag. Een vrouw voelt zich vol en licht. In combinatie met kefir zal boekweit de darmen effectief reinigen. Deze optie wordt aanbevolen voor oedeem en obstipatie. Volgens afslankrecensies is dit de beste manier om af te vallen voor degenen die niet van vlees houden.

Eiwitdieet

Voor het menselijk lichaam is eiwit erg belangrijk als bouwmateriaal voor cellen, en voor zwangere vrouwen is het dubbel nodig. Aminozuren in het eiwit reguleren de spiergroei en verbeteren de ontwikkeling van het lichaam. Als er niet genoeg van dergelijke producten in het lichaam zijn, kan dit leiden tot:

  • verslechtering van het werk van de nieren en de lever;
  • hormonale veranderingen;
  • vertragen de opname van vitamines en mineralen.

Eiwitdag voor zwangere vrouwen is volkomen veilig, tast de spieren niet aan, maar vernietigt vetcellen perfect. Overgewicht smelt letterlijk voor onze ogen, dus dit dieet is zeer effectief om af te vallen. Een groot pluspunt van eiwitdagen is het gebrek aan hongergevoel, omdat eiwitten heel langzaam worden verteerd en een persoon geen tijd heeft om erg hongerig te worden voor de volgende maaltijd.

Het ontladen van eiwitten is vooral nuttig bij diabetes, obesitas, atherosclerose, circulatiestoornissen, dit is het voorkomen van trombose. De selectie van nuttige producten voor vastendagen is uitgebreid:

  • mager vlees (wit gevogelte, kalfsvlees, rundvlees);
  • elke vis;
  • eieren
  • slachtafval;
  • paddenstoelen en peulvruchten;
  • verse groenten, kruiden, zuivelproducten en dranken.

Verse groenten

Hoe maak je een vastendag tijdens de zwangerschap?

Om toekomstige gelukkige moeders hun gezondheid en de gezondheid van de baby te laten behouden, is het noodzakelijk om enkele regels te volgen bij het plannen van vastendagen:

  1. Moet worden gevolgd zoals voorgeschreven door een arts.
  2. U mag niet vaker dan één keer per week lossen: dit is stress voor het lichaam en frequente voedselbeperkingen zullen leiden tot een tekort aan essentiële vitale stoffen, mogelijke complicaties.
  3. Begin correct om zes uur ’s avonds op de huidige dag en eindig om zes uur’ s avonds de volgende dag.
  4. Het hele dagmenu moet worden verdeeld in 5-6 keer en eet de volgende portie elke 3-4 uur.
  5. ‘S Morgens moet u veel water drinken (tot 2-2,5 liter puur water). Bij gestosis is de hoeveelheid vocht beperkt.
  6. Op de dag van lossen wordt sporten niet aanbevolen, u kunt gaan wandelen.
  7. Bij ondraaglijke honger is een glas magere gefermenteerde melkdrank toegestaan.
  8. Bereken calorieën voor deze dag in het bereik van 1000-1500 kcal.
  9. Na het uitladen moet u de volgende dag licht voedsel eten, het lichaam niet overbelasten.

Losdagen Recepten

Voor een appeldag heb je 1,5 kilo zoete appels nodig. De schil moet worden schoongemaakt (maar kan in de schil blijven), het fruit doormidden snijden en de zaaddoos verwijderen. Halve appels worden op een bakplaat gelegd, ingevet met honing en naar wens besprenkeld met kaneel. Bak fruit in de oven tot het zacht is. Deze heerlijke lekkernij moet worden verdeeld in 5-6 recepties en na 2-3 uur worden gegeten. Kies bij het drinken groene thee, een afkooksel van kamille, schoon water.

Voor een wrongeldag heb je 800 gram magere kwark nodig. Als je het menu aanvult met zure melkdranken en fruit, dan moet je 600 gram kwark en een glas bessen of een halve liter kefir (gefermenteerde gebakken melk) met een laag vetgehalte nemen. U kunt alle producten combineren en ze afwisselen op verschillende tijdstippen. Drink ’s avonds voor het slapengaan kefir.

Er zijn veel recepten voor boekweitvasten, bijvoorbeeld:

  • pure boekweit gestoomd in een thermoskan van de avond;
  • gestoomde boekweit met sojasaus, plus grapefruit, gedroogd fruit;
  • boekweitpap en groene appels (250 gram gestoomde granen, plus 3 appels per dag).

De meest bevredigende en heerlijke vastendag is eiwit. Vlees kan worden gestoofd, gebakken, gekookt, gekookte stoomkoteletten, gehaktballen, elke magere vis is toegestaan ​​(snoekbaars, brasem, kabeljauw, baars, koolvis, heek). Daarnaast kun je thee drinken met melk, wat koffie, rozenbottelbouillon. Voor de dag heb je 400 gram vlees nodig, spaarzaam gekookt. Het is beter om alles in zes fasen te gebruiken.

Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Vastendagen voor zwangere vrouwen – een menu voor de dag. Wat voor soort lossen kan worden geregeld voor zwangere vrouwen
Zelfgemaakte jam jam