Artisjok – wat is het en een beschrijving van de plant met een foto, nuttige eigenschappen en contra-indicaties, hoe heerlijk te koken

Bij het koken worden soms de meest ongebruikelijke ingrediënten gevonden, die een interessante smaak en een rijke voedingswaarde hebben. Deze omvatten de artisjok, die onbekend is bij Russische culinaire specialisten, maar zeer gewaardeerd wordt in het Westen, voornamelijk in Italië. Bekijk de nuttige eigenschappen van artisjok, gastronomische waarde, hoe je een traktatie op foto kunt bereiden.

Artisjokplant

Volgens de geaccepteerde definitie is een artisjok een kruidachtige plant van Carciofi van de Astrov-familie, oorspronkelijk afkomstig uit Azië, die veel voorkomt in de mediterrane consumptiecultuur. Bij het koken wordt een jonge ongeopende knop van een blauwviolette bloem gebruikt, die door meerlagige schubben op een distel lijkt. Van de 140 plantensoorten kunnen er slechts 40 soorten als voedsel worden gebruikt. Het teeltcentrum voor artisjokken is Californië. Er zijn ronde en langwerpige toppen op de markt, in verschillende tinten, met of zonder spikes. Soms is er een knop met een mand (afgebeeld).

Gunstige kenmerken

Er zijn slechts 47 calorieën per 100 gram fruit. Dit maakt planten een voedingspatroon. Andere nuttige eigenschappen van artisjok:

  1. De combinatie van BJU (eiwitten, vetten, koolhydraten): 3,3% eiwit, 1,5% vet, 5,1% koolhydraten. Knoppen dienen als bron van voedingsvezels die nodig zijn voor het spijsverteringskanaal.
  2. De vrucht is rijk aan vitamines van groep B, A, PP, ascorbinezuur en foliumzuur, tocoferolen, choline. Bestaat uit zink, selenium, ijzer, mangaan, koper. Van de macronutriënten is de aanwezigheid van magnesium, fosfor, kalium, calcium.
  3. Lage niveaus van verzadigde vetten en cholesterol hebben een positief effect op de menselijke gezondheid: vermindert het aantal sclerotische plaques in de bloedvaten, normaliseert de bloedcirculatie, verbetert de hartfunctie.
  4. De antioxidanten in de samenstelling beschermen het immuunsysteem tegen de effecten van vrije radicalen, voorkomen de ontwikkeling van mucositis, fibrose, borstkanker.
  5. Cinarin, opgenomen in bloeiwijzen, normaliseert de spijsvertering, stimuleert de groei van prebiotica in de darm en voorkomt dysbiose en een opgeblazen gevoel.
  6. Kalium vermindert de druk, neutraliseert overtollig natrium in het lichaam, vermindert het risico op ischemie en beroerte.
  7. Groenten zijn nuttig voor zwangere vrouwen vanwege het hoge gehalte aan foliumzuur. Natuurlijke hepatoprotectors beschermen de lever en diuretische eigenschappen helpen zwelling te voorkomen.
  8. Magnesium optimaliseert de stofwisseling, helpt bij het afvallen. Vitamine K voorkomt degeneratie van neuronen, bevordert de bloedstolling.

Artisjok in de tuin

Artisjokken eten

Artisjokwortel en bladeren worden gebruikt als voedsel. De plant heeft een zoete smaak met metaalachtige tonen. De consistentie van het product is vergelijkbaar met selderij en asperges, de kern – met aubergine (zacht, sappig, zoet). Bij het kopen moet u een felgroene of paarse artisjok kiezen met verse, schilferige bloembladen. De vrucht moet kraken, maar mag niet te zacht zijn. Rauwe en ingeblikte toppen worden aan de salade toegevoegd, gekookt en geserveerd met sauzen.

Groenteblad met saus

Hoe een artisjok te koken

De wortels en bladeren van de artisjok worden minimaal op tijd bereid, omdat ze een zacht grillig vlees hebben. De bladeren van de bloem kunnen niet worden gebroken – alleen voorzichtig verwijderd aan de basis (er is het lekkerste deel). Heet fruit is delicater van smaak en aroma. Snijd voor het koken de bovenkant een derde af en snijd de harde onderste bloembladen af, spoel af met water en besprenkel met citroensap. De groente wordt ongeveer 40 minuten gekookt, de mate van bereidheid wordt bepaald door de gemakkelijke scheiding van de bladeren.

Verwijder na afkoeling de bloembladen en de wollige laag die zich eronder verbergen vanaf het centrale deel. Chef-koks raden aan om balsamicoazijn, tijm, basilicum en citroensap toe te voegen aan de kern – dit is vooral lekker. De bladeren worden afgescheurd, in saus gedoopt, vruchtvlees van de bloembladen wordt tussen de tanden gesleept. Contra-indicaties voor het gebruik van artisjokgerechten zijn allergieën, blaaspathologieën, hypotensie.

Voorbereiding voor het koken

Artisjok Recepten

Salades, desserts met fruit, meerlagige lasagne worden gemaakt van de plant, ze serveren toppen als bijgerecht of een onafhankelijk gerecht, gecombineerd met olie en kruiden. Kenners bereiden roomsoepen van fruit, vullen bloemen met Parmezaanse kaas, bewaren, heerlijk gestoomd en serveren met hete of pittige sauzen. Sommige recepten met foto-kookstappen zullen u helpen de delicatesse van de delicatesse te waarderen.

Gebakken met kaas in de oven

Artisjokken in olie

  • Tijd: 5 dagen.
  • Porties per container: 5 personen.
  • Calorie-inhoud: 119 kcal per 100 g.
  • Doel: als tussendoortje.
  • Keuken: Italiaans.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Het klassieke Italiaanse aperitief – artisjokken in olie – is heerlijk als je de jonge vroege vruchten gebruikt als ze pas in maart-april op de markt verschijnen. Hierdoor blijft de tederheid en verfijning van smaak behouden. Hoe te koken: houd het fruit enkele dagen in olie, zodat het vruchtvlees volledig verzadigd is met kruiden en specerijenvulling, een pittige crunch krijgt.

Ingrediënten:

  • verse artisjokken – 1 kg;
  • witte wijnazijn – 4 glazen;
  • citroen – 1 fruit;
  • knoflook – 2 teentjes;
  • rozemarijn, dille, marjolein – een bos van elk;
  • Spaanse peper – 2 peulen;
  • dillezaden – 1 el. l .;
  • zwarte peper erwten – 1 el. l .;
  • laurierblad – 2 stuks;
  • grof zout – 1 el. l .;
  • olijfolie – 2,5 kopjes.

Kook methode:

  1. Snijd de bladeren met een schaar, schil de staarten van artisjokknoppen, snij ze door en bestrooi ze onmiddellijk met citroensap.
  2. Leg het werkstuk een uur in een koude kom met citroensap.
  3. Voeg azijn toe aan zout, dille, zwarte peper en laurier, kook.
  4. Droog de vruchten, dompel ze in de marinade en kook 10 minuten. Voeg gehakte kruiden, knoflook en chili toe en kook vijf minuten.
  5. Giet de marinade af, plaats het werkstuk in potten, giet hete olie.
  6. Koel, koel vijf dagen.

Groenten in koud water met citroen

In het Romeins

  • Tijd: 1,5 uur.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 1200 kcal per gerecht.
  • Doel: voor lunch.
  • Keuken: Italiaans.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

De Italiaanse keuken heeft veel artisjokrecepten. Ze worden gebakken, gekookt, gebakken, gemaakt van pizza, pasta, rijst, soepen, ravioli en salades. Het bekendste gerecht zijn Romeinse artisjokken, voor de bereiding is het raadzaam om een ​​Romeinse variant van mammola te nemen. Gevulde toppen worden warm geserveerd, maar ook koud zijn ze lekker, ze kunnen als tussendoortje worden gebruikt.

Ingrediënten:

  • rijpe artisjokken – 4 stuks;
  • peterselie – een bosje;
  • citroensap – van de helft van het fruit;
  • citroenmelisse – 4 bladeren;
  • olijfolie – 2 el. l .;
  • geraspte crackers – 2 el. l .;
  • knoflook – 1 kruidnagel.

Kook methode:

  1. Schil de buitenste droge bladeren, maal de kernen, verwijder de harde vezels, laat 5 cm van de stengel over.
  2. Verwijder onnodige stengels, doe de bladeren in koud water met citroensap.
  3. Maal knoflook, citroenmelisse, peterselie, meng met paneermeel en kruiden, voeg een beetje olie toe.
  4. Schud de vruchten met de hand, laat het water weglopen, begin met een mengsel van crackers en groenten, in een diepe pan.
  5. Giet een mengsel van water en olie erop? hoogte deksel.
  6. Kook op middelhoog vuur gedurende 10 minuten, daarna op laag vuur, serveer met saus.

Cook verwerkt artisjokken

Artisjok Pizza

  • Tijd: 1 uur.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorieën: 581 kcal per portie.
  • Doel: voor lunch.
  • Keuken: Italiaans.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

De Italiaanse keuken is niet denkbaar zonder pizza. Als de klassieke opties moe zijn, probeer dan een gerecht met artisjokken te maken. Ze geven een gewoon gerecht een bijzondere smaak en benadrukken de originaliteit van de vulling. Om gasten te laten wennen aan de lekkernij, combineer het met de gebruikelijke ham, kaas, olijven en tomaten. Gebruik kruiden naar smaak..

Ingrediënten:

  • kerstomaatjes – 500 g;
  • deeg – 300 g;
  • artisjokken – 2 stuks;
  • ham – 200 g;
  • citroen – 1 stuk;
  • olijfolie – 2 el. l .;
  • kaas – 100 g;
  • olijven – 12 stuks..

Kook methode:

  1. Verwijder bladeren van artisjokken, snijd de koppen in plakjes, doe ze in water met citroensap.
  2. Snijd de tomaten in cirkels, ham in reepjes, olijven in helften
  3. Rol het deeg uit, besprenkel met boter, leg de tomaten, ham, plakjes artisjokken, olijven.
  4. Bestrooi met geraspte kaas.
  5. Bak in de oven op 200 graden 35 minuten.

Pizza

Beoordeel artikel
( Nog geen beoordelingen )
Delen met vrienden
Aanbevelingen en advies op elk gebied van het leven
Voeg een reactie toe

Door op de knop "Reactie verzenden" te klikken, ga ik akkoord met de verwerking van persoonlijke gegevens en accepteer ik het privacybeleid