Granola – wat is het, nuttige eigenschappen en hoe je thuis kunt koken volgens recepten met foto’s

De belangrijkste bezigheid van de hele dag is het ontbijt, dat gezond, bevredigend en smakelijk moet zijn. Muesli bezit de nodige eigenschappen – dit is een traditioneel Amerikaans gerecht (het wordt ook wel in de VS genoemd snack, trailmix, droog ontbijt), bestaande uit een verscheidenheid aan voedingscomponenten. De snoepjes bevatten havermout, gedroogd fruit, honing, noten, een beetje plantaardige olie. De ingrediënten worden gemengd en in de oven gebakken. Om een ​​smakelijk, mooi gerecht te krijgen, moet je de kenmerken van de bereiding kennen.

Waar is granola van gemaakt?

Het klassieke recept voor een gerecht uit Amerika ziet eruit als een mengsel van ontbijtgranen, natuurlijk fruitsap (appel, druif, sinaasappel, etc.), een kleine hoeveelheid zonnebloemolie, honing. Voeg vaak verschillende gedroogde vruchten, noten toe. Granola wordt zowel in brosse consistentie als in de vorm van repen gemaakt. Producten worden geperst en vervolgens in een speciale vorm gebakken. Het resultaat is een knapperige, overheerlijke snack. Zo’n delicatesse is erg populair in de VS, Japan, Canada, Europa..

Dish geschiedenis

Als je het verhaal gelooft, is granola uitgevonden door een Amerikaanse priester Sylvester Graham (Sylvester Graham). Hij verwierf bekendheid in het begin van de 19e eeuw nadat hij begon met het promoten van gezonde, dieetvoeding. De priester drong er bij de mensen op aan het gebruik van witte bloem te staken en raadde in plaats daarvan aan een volkorenproduct (Graham-bloem) te gebruiken dat het lichaam niet schaadt.

Het voedingsproduct “granule” werd in productie genomen door Dr. James Jackson, dit gebeurde in de tweede helft van de 19e eeuw. De delicatesse is gemaakt van Graham-meel. Het gemengde deeg werd in porties verdeeld, dun gerold en gebakken met een fornuis. Vervolgens werden de resulterende platen in stukken gebroken, die werden gemengd en opnieuw gebakken. In 1898 begon Charles Post met het produceren van granola “Grape Seed” volgens het recept van Jackson. Het product heeft niet veel populariteit gekregen. In de jaren zestig verscheen ontbijtgranen opnieuw, gemaakt van een nieuwe set ingrediënten.

Na een decennium leverden Pet Milk en Lassen Foods hun granolaproductielijn bijna in één periode af. Na enige tijd begonnen Country Morning (Kellogg) en Nature Valley (General Mills) te worden verkocht. Het patent voor de eerste bruikbare graanreep in de Verenigde Staten ontving Edward Thayer. Pindakaas Crunch, Granola Grabber.

Zelfgemaakte graanrepen

Voordeel en schade

Een heerlijk, voedzaam product is het perfecte ontbijt voor het hele gezin, maar voordat je granola eet, moet je de positieve en negatieve eigenschappen ervan bestuderen. Het voordeel van het gerecht zit in de samenstelling:

  • Het belangrijkste ingrediënt is havermout. Ze bevatten langzame koolhydraten, B-vitamines, calcium, zink. Havermout is zeer voedzaam, verbetert de conditie van de huid, stimuleert de darmen, verbetert de spijsvertering.
  • Natuurlijk product – honing. Het bevat koolhydraten, foliumzuur en ook vitamine E, B, K, C..
  • Noten zijn een opslagplaats van onverzadigde plantaardige vetten. Ze hebben een goed effect op het functioneren van de hersenen, het zenuwstelsel en het cardiovasculaire systeem..
  • Een ander product waaruit granola bestaat, is gedroogd fruit. Dankzij hen ontvangt het lichaam vezels, geconcentreerde vitamines (C, B), sporenelementen (calcium, kalium, magnesium), suiker.

Negatieve eigenschappen:

  • Zoet voedsel mag niet worden geconsumeerd in aanwezigheid van intolerantie voor gedroogd fruit, noten (om een ​​allergische reactie te voorkomen).
  • Havermout met toevoegingen mag niet worden opgenomen in het menu van mensen met chronische pancreatitis, maagzweren.
  • Muesli met noten verboden voor mensen met galblaasaandoeningen (bijv. Cholecystitis).
  • Als een persoon een dieet volgt, mag zijn menu geen Amerikaanse snack bevatten, omdat de delicatesse zeer caloriearm is (ongeveer 450-470 kcal per 100 gram product).

Zoals het is

Smakelijke, voedzame granola gaat goed samen met melk, natuurlijke yoghurt, kefir en andere zure melk. Een gezond ontbijt wordt meestal geserveerd met vers fruit en bessen (bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, bananen, appels, citrusvruchten, etc.). Een droog product kan worden gebruikt als topping (additief, zoetwarenversiering van een gerecht) voor desserts, ijs.

Hoe granola thuis te koken

Om thuis een Amerikaans gerecht te maken, moet je de technologie van het culinaire proces kennen. Voor een heerlijk knapperig ontbijt of tussendoortje heb je havermout (of gepofte rijst), zaden, eventuele noten (walnoten, cashewnoten, pinda’s, hazelnoten), honing, gedroogd fruit, plantaardige olie nodig. De ingrediënten worden gemengd, gebakken in de oven. De gemiddelde kooktijd is 30-50 minuten bij een temperatuur van 170-180 ° C.

Muesli op een vel papier

Granola Recepten

Er is een groot assortiment kookmethodes met Amerikaanse wortels. Je kunt de klassieke versie van de snack of het dieet bakken, honing gebruiken of dit product uitsluiten, ter vervanging van ahornsiroop. Iemand houdt van muesli met yoghurt of melk, sommigen geven er de voorkeur aan hun favoriete kruiden toe te voegen (kaneel, vanille, citroenschil of sinaasappel, gember). Leer de meest populaire recepten voor gezond ontbijt.

Klassieke granola

  • Tijd: een half uur.
  • Porties per container: 8-10 personen.
  • Calorieën: 400 kcal per 100 gram.
  • Bestemming: ontbijt.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: eenvoudig.

Met het klassieke granola-recept thuis kun je een voedzaam, gezond ontbijt of tussendoortje maken voor het hele gezin. Het gerecht bestaat uit een klein aantal beschikbare producten, snel en gemakkelijk te bereiden. Om de smaak te versterken, wordt aangeraden om vanille en kaneel te gebruiken. Zonnebloemolie kan worden vervangen door kokos of sesam.

Ingrediënten:

  • honing – 40 gram;
  • havervlokken (havermout) – 4 kopjes;
  • noten – 150 g;
  • kokosvlokken – 50 g;
  • gedroogde bessen (kersen, rozijnen, veenbessen) – 200 g;
  • plantaardige olie – 2 el. lepels;
  • vanille – 10 g;
  • ahornsiroop – 2 el. l .;
  • kaneel – 1 theelepel.

Klassieke mix met honing in een bord

Kook methode:

  1. Neem een ​​diepe bak. Meng er noten, vlokken en kokos door..
  2. Giet olie, honing, ahornsiroop in aparte gerechten, voeg vanille, kaneel toe. Roer de ingrediënten goed door en verwarm tot het mengsel vloeibaarder wordt..
  3. Giet losse producten en noten met de resulterende hete massa.
  4. Bedek de bakplaat met perkament, leg de zoete massa erop.
  5. Bak 20 minuten op 175 graden (meerdere keren mengen).
  6. Voeg gedroogde bessen toe aan het afgewerkte gerecht..

Het recept voor Julia Vysotsky

  • Tijd: ongeveer een uur.
  • Porties per container: 2-4 personen.
  • Calorieën: 423 kcal.
  • Bestemming: ontbijt.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: eenvoudig.

De volgende manier om een ​​stevig ontbijt te bereiden, is een recept met een foto van Julia Vysotskaya. De actrice, tv-presentator, moeder en culinaire specialist zijn van mening dat granola een ideale optie is voor de eerste maaltijd: het bestaat uit gezonde producten, voedzaam, aromatisch. Het belangrijkste kenmerk van dit recept is de succesvolle combinatie van kruiden met honing en amandelen. Zelfgemaakte muesli geserveerd met ijs, yoghurt of pudding..

Ingrediënten:

  • sesamzaadjes – 80 g;
  • havervlokken – 300 g;
  • bruine suiker – 50 g;
  • amandelen – 200 g;
  • vloeibare honing – 6 el. l .;
  • zonnebloemzaden – ? st .;
  • kokosolie – 20 ml;
  • rozijnen – 250 g;
  • zout – 1 theelepel.

Recept van Julia Vysotskaya

Kook methode:

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Voeg de zaden, vlokken en amandelen samen. Giet met honing, olie, meng.
  3. Bedek de vorm met bakpapier en doof het resulterende viskeuze mengsel. Gelijkmatig verdelen.
  4. Kook 40 minuten. Meng tijdens het bakken de producten driemaal, zout.
  5. Bestrooi rozijnen vijf minuten voor het koken..

Dieet

  • Tijd: 1 uur 20 minuten.
  • Porties per container: 4-5 personen.
  • Calorieën: 178 kcal per 100 kcal.
  • Doel: ontbijt, tussendoortje.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: eenvoudig.

Voor mensen die een dieet volgen, is dit eenvoudige recept met foto geschikt. Een Amerikaanse traktatie bestaat uit havermout, gedroogd en vers fruit en een kleine hoeveelheid noten (pinda’s). Granola is een dieet vanwege het feit dat de samenstelling geen olie, honing, zaden of ander calorierijk voedsel bevat. Snack is erg goed voor de gezondheid en ziet er smakelijk uit..

Ingrediënten:

  • afgeplatte havermout – 200 g;
  • appel – 150 g;
  • pruimen, gedroogde abrikozen – elk 50 g;
  • Mandarijn, banaan – 1 stuk;
  • rozijnen, dadels – elk 20 g;
  • noten – 25 gram.

Dieet granola

Kook methode:

  1. Schil de appel, maal hem fijn.
  2. Verwijder de schil van de banaan, pureer het fruit met een vork.
  3. Mandarijn gehakt met een blender.
  4. Hak noten, gedroogde vruchten fijn met een scherp mes.
  5. Meng ingrediënten met havermout.
  6. Leg de ovenschaal neer met perkament, verdeel de massa voor toekomstige granola erop.
  7. Bak een gezonde traktatie gedurende 30-45 minuten op 170 ° C.

Met yoghurt

  • Tijd: uur.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorieën: 310 kcal.
  • Bestemming: ontbijt.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: eenvoudig.

Lichte, geurige ochtendmaaltijd – muesli met yoghurt. Naast de klassieke havermoutvlokken wordt muesli aangevuld met tarwezemelen, amandelbloemblaadjes, zonnebloempitten, vloeibare honing, suiker. Het is beter om granola met magere yoghurt zonder toevoegingen te gebruiken (je kunt thuis zure melk maken). Het Amerikaanse ontbijt wordt optioneel geserveerd met verse bessen, fruit of geraspte chocolade..

Ingrediënten:

  • amandelblaadjes – 50 g;
  • havervlokken – 300 g;
  • plantaardige olie – 4 el. l .;
  • rozijnen – 200 g;
  • vloeibare honing – 30 g;
  • sesamzaadjes – 2 el. l .;
  • bruine suiker – 75 g;
  • vanille-extract – 1 theelepel;
  • tarwezemelen – 100 g;
  • zonnebloempitten – 2 el. lepels.

Yoghurt en frambozenrecept

Serveren (per portie):

  • natuurlijke yoghurt – 130 g;
  • afgewerkte granola – 40 g;
  • verse frambozen – 50 g.

Kook methode:

  1. Verwarm de oven voor op 180 ° C.
  2. Meng amandelen, vlokken, zaden, zemelen, sesam in één kom.
  3. Giet olie in een pan, voeg suiker en honing toe. Breng het mengsel al roerend aan de kook..
  4. Haal van de kachel, breng vanille in. Meng bulkingrediënten met vloeistof.
  5. Kook op een bakplaat met bakpapier.
  6. Houd ongeveer een half uur in de oven, tot ze goudbruin zijn.
  7. Leg de afgewerkte granola op een bord en bestrooi met rozijnen.
  8. Serveer met yoghurt en bessen.

Geen honing

  • Tijd: ongeveer een uur.
  • Porties per container: 2-4 personen.
  • Calorieën: 390 kcal per 100 gram.
  • Doel: tussendoortje, ontbijt.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: eenvoudig.

De meeste manieren om granola te maken, zijn vloeibare honing. Alleen niet iedereen kan van zo’n delicatesse genieten – sommige mensen hebben een intolerantie voor een bijenproduct (allergie). Voor een heleboel producten kunt u andere ingrediënten toepassen – siroop, jam, jam. Snack zal niet minder lekker en gezond zijn dan met honing.

Ingrediënten:

  • noten – 200 g;
  • bruine suiker -? st .;
  • zonnebloemolie – ? st .;
  • havervlokken – 500 g;
  • suikersiroop – 60 ml;
  • zout – een klein snuifje.

Een mengsel van granen om te bakken

Kook methode:

  1. Bedek het formulier met perkament. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Meng suiker, boter, siroop in een kom, voeg zout toe. Steek in brand tot de suiker volledig is opgelost.
  3. Maal de vlokken in een keukenmachine of blender tot bloem.
  4. Meng alle producten, leg het resulterende “deeg” op perkament (zoals op de foto).
  5. Bak granola 30 minuten.
  6. Verdeel het afgewerkte Amerikaanse gerecht in porties en bewaar het na afkoeling in de koelkast.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Granola – wat is het, nuttige eigenschappen en hoe je thuis kunt koken volgens recepten met foto’s
Onderhoud van de wintertuin: bescherming tegen vorst en knaagdieren