Hoe glutenvrij gebak te maken – tips voor het wijzigen van recepten

Gluten of gluten is een eiwit dat brood en ander gebak een zachte, sponsachtige textuur geeft. Het wordt gevonden in de zaden van tarwe, rogge, gerst. Gluten verbetert de wateropname tijdens het kneden, verlengt de houdbaarheid van het product, verhoogt het broodvolume. Het wordt toegevoegd aan gehakt, ijs, ketchups en jus om ze dichtheid te geven. Eiwit wordt gemakkelijk door het lichaam opgenomen, maar in sommige gevallen veroorzaakt het allergieën (1% van de bevolking).

Hoe kan ik gluten vervangen?

Waar zit gluten in?

Het lichaam heeft geen gluten nodig en daarom weigert het geen schade aan de gezondheid. Vervang proteïne door glutenvrije bloemmengsels. Ze zijn gemaakt van rijst, boekweit, maïs, amandelen, kokos, soja. Een alternatief zijn voedselverdikkers en desintegranten – guar of xanthaangom, zetmeel.

De smaak van glutenvrij bakken verschilt weinig van de smaak van tegenhangers van tarwe; het staat vaak op het menu van fans van gezonde voeding. Het enige voorbehoud: voordat u een vervanger kiest, moet u weten welk deeg eruit zal komen. Experimenten kunnen het beste worden gestart met recepten waarbij een beetje bloem nodig is. Bijvoorbeeld van pannenkoeken.

Amandelmeel

Amandelmeel

Gemalen noten worden gewaardeerd in de Franse keuken en worden gebruikt om bitterkoekjes, Genuese koekjes en decoise cake te maken. Glutenvrije gebakjes zijn compact, elastisch en lekker. Het poeder is eenvoudig zelf te bereiden. Om dit te doen, moeten gepelde noten 30-50 minuten in de oven worden gedroogd en vervolgens volledig worden afgekoeld, in een blender of koffiemolen worden gehakt.

Boekweitmeel

Boekweitmeel

De gemalen granen zien eruit als een paars-grijs poeder. Hieruit kun je elk gerecht koken: pannenkoeken, muffins, taarten. De smaak van bakken verschilt niet van de smaak van tarweproducten. Het is moeilijk voor beginners om boekweit te maken, daarom raden experts aan om het te mengen met volkoren meel van andere culturen.

Kokosnoot meel

Kokosnoot meel

Het poeder geeft de gerechten een aangename delicate smaak, maakt de gebakjes luchtig. Het is rijk aan vezels, wat een positief effect heeft op de spijsvertering, weinig calorieën bevat, dus wordt het gebruikt in het menu om af te vallen. Het enige voorbehoud: glutenvrij meel gemaakt van kokosnoot vervangt tarwe niet volledig vanwege de kleine hoeveelheid gluten. Experts raden aan om het te mengen met een sterkere samenstelling in een verhouding van 1 tot 3. Het mengsel wordt bereid met toevoeging van 1-2 eieren.

Aardappelzetmeelmeel

Aardappelzetmeel

Dit glutenvrije verdikkingsmiddel is ideaal voor pannenkoeken, soepen, roomsausen. Het helpt om te besparen, omdat het zetmeelmengsel bij het koken 2 keer minder wordt gebruikt dan tarwe. Voor het koken wordt het poeder gemengd met een kleine hoeveelheid water..

Maïszetmeel

Maïszetmeel

Verfijnde grondstoffen, verkregen uit maïs, worden gebruikt als verdikkingsmiddel voor puddingen, fruitsauzen, Aziatische gerechten. Om gebakken producten te bereiden, wordt zetmeel gecombineerd met een ander glutenvrij mengsel, waarbij de verhoudingen in het recept worden aangehouden.

Sojameel

Sojameel

Hazelnootpoeder bevat veel eiwitten en vetten. Combineer het voor het bakken van taarten en andere producten met een glutenvrij mengsel van andere granen. Gebruik als vulling pindakaas en fruit die de ‘bonen’-smaak maskeren.

Haver bloem

Haver bloem

Het poeder bevat veel nuttige stoffen: aminozuren, calcium- en fosforzouten, vitamines, enzymen, verteerbare koolhydraten. Havermout bakken verlaagt het slechte cholesterol en heeft een goed effect op het spijsverteringsstelsel. Er zit weinig gluten in granen, dus het moet worden gecombineerd met lijnzaadpoeder. Cookies zijn hard, knapperig en kruimelig. Als je havermout (niet meer dan 30%) mengt met een ander meel, zal het brood luchtig en weelderig zijn.

Tapiocameel

Tapiocameel

Het is een licht, wit poeder dat wordt gewonnen uit cassavewortel (tropische wortel). Glutenvrije gebakjes met tapioca hebben een aangename textuur, smaken goed. Grondstoffen worden gebruikt voor het verdikken van glazuren, fruitvullingen. Tapioca geeft goede resultaten in combinatie met maïszetmeel en sojapoeder.

Witte en bruine rijstmeel

Rijstmeel

Rijstmeelbakkerij smaakt hetzelfde als gewoonlijk. De glutenvrije witte granenmix is ​​neutraal van smaak, waardoor het ideaal is voor gebakken goederen. Ongepolijste grondstoffen voor bruine rijst zijn even nuttig als zemelen. Het kan gebruikt worden voor het bakken van brood, koekjes, muffins. Bruine rijst past goed bij een mengsel van tapioca en xanthaangom.

Hoe de verhoudingen te berekenen

Als je tarwe moet vervangen door grondstoffen uit andere granen, ga dan uit van een verhouding van 1 op 1. Om het glutengehalte te verhogen, kun je een lijnzaadmengsel toevoegen, verdunnen met water in een verhouding van 1 op 2. Bepaal of je een verdikkingsmiddel nodig hebt op basis van het gerecht:

  • Cupcakes en koekjes. Tarwemeel kan volledig worden vervangen door glutenvrij poeder, zonder toevoeging van bindmiddelen.
  • Gebak, gebak, brood. Om glutenvrij gebak in vorm te houden, heb je een bevestigingscomponent nodig. Xanthaangom zal het doen, maar wees voorzichtig: het verdikkingsmiddel veroorzaakt maagproblemen.

Als glutenvrije gebakjes grondstoffen bevatten die niet zijn gemaakt van graanproducten (kokos, tapioca, zetmeel), kies dan voor recepten die speciaal voor hen zijn ontworpen. Hun gewicht en andere kenmerken zijn verschillend, dus een simpele vervanging van “glas voor glas” kan niet.

Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Hoe glutenvrij gebak te maken – tips voor het wijzigen van recepten
Thermische film op ramen: kenmerken, installatieregels