Hoeveel calorieën zitten er in een banaan?

Gekwalificeerde voedingsdeskundigen raden aan om elke dag een maximum aan water, fruit en groenten te consumeren. Bananen moeten naar hun mening echter met de nodige voorzichtigheid worden behandeld – dit fruit is een van de meest calorierijke, veel beter in termen van deze indicator, bijvoorbeeld citrusvruchten. Laten we eens kijken hoeveel calorieën een banaan bevat, dit zal u helpen berekenen hoeveel fruit u de hele dag kunt eten zonder uw figuur te schaden..

Calorie Banaan

Praten over het caloriegehalte van deze tropische vrucht is moeilijk. Er zijn verschillende soorten, min of meer calorierijk. Verschillende producten van deze vrucht kunnen zowel een zeer hoge (bijvoorbeeld bananenchips) als een matige energiewaarde (natuurlijk sap) hebben. Voor een volledig overzicht, overweeg elke variëteit aan fruit op de binnenlandse markt.

Zonder vel

Banaan - caloriearm fruit

Banaan is een van de meest geliefde overzeese vruchten. Maar veel mensen die proberen af ​​te vallen of naar hun eigen figuur kijken, zijn geïnteresseerd in wat het caloriegehalte van dit product is. Gegeven dat de massa 1 pc is. banaan is ongeveer gelijk aan 200 gram, trek van dit aantal het gewicht van de schil af (40-50 gr.). Dat wil zeggen, in één banaan zonder schil zal er ongeveer 120 kcal zijn, als het fruit onrijp is, is het caloriegehalte van het overrijpe fruit (met donkere vlekken op de schil) 170-180 kcal, wat ongeveer gelijk is aan de energiewaarde van 120 g. gekookte kip.

In gedroogde banaan

Gedroogde banaan

100 gr. gedroogd fruit heeft een zeer hoog caloriegehalte in vergelijking met niet alleen onrijp, maar zelfs met natuurlijk overrijp fruit. Het bereikt een waarde van 320 kcal. Aangezien de gemiddelde massa van een gedroogde banaan van 20 cm ongeveer 25-30 gram is, blijkt dat het caloriegehalte 100 kcal kan bereiken. Het eten van dit gedroogde fruit is de beste optie voor snelle snacks, omdat ze je snel een vol gevoel geven. Extra kilo’s verliezen met gedroogde bananen is een hele klus.

In bananenchips

2

Als je vers fruit in dunne plakjes snijdt en in palmolie bakt, krijg je de zogenaamde bananenchips. Ze worden nog niet vaak op de binnenlandse markt gevonden, maar grote supermarkten verkopen dit product al lang. Heerlijke frietjes worden traditioneel verwerkt in verschillende melanges van verwerkt exotisch fruit. Ze mogen echter niet worden gebruikt door mensen die hun lichaamsvormen volgen. Het caloriegehalte van de chips is erg hoog: 490-500 kcal per 100 g. Bananenchips hebben nog een ander nadeel: het minimale gehalte aan voedingsstoffen.

In een onrijpe vrucht

Onrijp fruit

Vers, onrijp fruit heeft een groengele kleur en een aangenaam aroma. In 100 gr. Banaan bevat ongeveer 70-80 kcal. Inwoners van landen die exporteur zijn van deze vruchten, scheuren ze onrijp uit de bomen, wachten niet tot ze “klaar” zijn en bedekt zijn met donkere vlekken. Als dit niet op tijd gebeurt, kan de schil barsten en wordt de smaak minder uitgesproken. Traditionele bananen worden traditioneel gebruikt om allerlei originele culinaire gerechten te bereiden..

In overrijp fruit

3

Maar verse bananen kunnen niet heel lang bewaard worden, zelfs niet bij de optimale temperatuur (+ 10 ° C) en luchtvochtigheid. Als de schil van het fruit bedekt is met donkere vlekken, betekent dit dat het als rijp wordt beschouwd. Hoe meer vlekken en stippen, hoe meer het overrijp is. En hoewel dergelijke bananen zoeter en zachter zijn dan verse, is het voor fans van caloriearme voeding onwenselijk om ze te eten: het caloriegehalte van rijpe bananen is ongeveer 110-125 kcal per 100 g.

In bananensap

Natuurlijk bananensap voor voeding

Natuurlijk bananensap wordt beschouwd als het caloriearmste sap – slechts 47 kcal per 100 g Het is belangrijk dat bijna alle heilzame stoffen die in het verse product aanwezig zijn in het sap blijven. Dat wil zeggen, sap is de beste optie voor mensen die dol zijn op het tropische fruit zelf en een dieet willen volgen. Let er alleen op dat echt gezond sap alleen kan worden verkregen met een conventionele sapcentrifuge. Sappen die in winkels worden verkocht, bevatten niet meer dan 30% bananenpuree.

Mini banaan

4

Minibananen worden in supermarkten in grote clusters verkocht en worden ‘baby’ genoemd. De gemiddelde lengte van één vrucht is in de regel niet groter dan 12 centimeter. “Baby” is niet minder zoet dan gewone bananen, maar heeft een iets andere smaak en aroma. Het voordeel van deze variëteit is het relatief lage caloriegehalte: 80-90 kcal. Inwoners van landen die grote exporteurs van fruit zijn, consumeren mini-bananen, terwijl de meer populaire grote variëteit in ons land wordt gebruikt als diervoeder.

Groene banaan Platano

Platano - de meest niet-voedzame variëteit

Platano – dit is de naam van een zeldzame variëteit die verschilt van de gebruikelijke met een lager suikergehalte (de smaak van een plataan geeft zuurheid) en een andere tint van de schil (groen of roodachtig). Plato is niet erg populair bij consumenten, maar een groot voordeel van deze variëteit is het relatief lage caloriegehalte – binnen 60 kcal. In het buitenland wordt de plataan gebakken of gekookt gegeten..

Voedingsfeiten van banaan

Gemiddeld bevat 100 g vers fruit 1,5 g eiwit, 0,4 g vet en bijna 21 g koolhydraten (ongeveer 8,5% per dag voor vrouwen en 6,5% voor mannen). De voordelen zijn onder meer de afwezigheid van cholesterol, het minimale vetgehalte en een hoog kalium-, vezel-, fructose-, vitamine C- en B6-gehalte. Het nadeel is een hoog caloriegehalte en een hoog suikergehalte.

Wat is nuttige banaan

5

De hoge energiewaarde van het fruit impliceert dat het geschikt is om bij het ontbijt te eten: het geeft je voldoende energie. ‘S Avonds is het raadzaam om je te onthouden van bananen. Vergeet niet dat de beste optie voor een dieet fruit van de vliegtuigvariëteit is, dat een minimum aan calorieën bevat. Laten we tot slot eens kijken welke gezondheidsvoordelen bananen hebben:

  • Hoog kalium is goed voor het hart en de hersenen..
  • Het zogenaamde tryptofaan-eiwit in banaan wordt door ons lichaam omgezet in serotonine. Dit hormoon wordt ook wel het hormoon van geluk genoemd – het verbetert de emotionele toestand, bevordert nerveuze en fysieke ontspanning.
  • Deze vrucht helpt zelfs de meest zware rokers om een ​​slechte gewoonte op te geven. Groep B-vitamines helpen het lichaam om de negatieve effecten van nicotine te elimineren.
  • Banaan is nuttig voor mensen die intensief fysiek en intellectueel werken, inclusief atleten: door een paar vruchten te eten, geef je het lichaam energie voor 2 uur werk.
  • Deze tropische vrucht is effectief in aanwezigheid van ontsteking van het mondslijmvlies, maagzweren, enteritis, atherosclerose, hypertensie, leveraandoeningen, nieren. Het vermindert cholesterol, versterkt het immuunsysteem, verwijdert gifstoffen en stabiliseert het zenuwstelsel.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Hoeveel calorieën zitten er in een banaan?
Diamantslijpgereedschap: kenmerken en toepassingen