Mullet: hoe vis te koken

Gebakken, gestoofde, gebakken, gezouten of gerookte poon zal u veel plezier bezorgen en uw lichaam ten goede komen. Met veel recepten voor het bereiden van deze eenvoudige vissoort kunt u zowel het eerste als het tweede gerecht maken, om een ā€‹ā€‹aperitief voor bier op te bouwen. Sappig wit vlees met een gematigd visaroma vereist geen speciale manipulaties tijdens het koken, ingewikkeld weken. Een paar kruiden, groenten, zout – alles wat nodig is om een ā€‹ā€‹geweldige smaak en aroma te geven aan de hardervis.

Wat is harder?

In warme wateren leeft commerciƫle mulvis. Het leefgebied is de zee. De populatie van de familie mul leeft in de zeeƫn van subtropische en tropische gebieden. Sommige soorten kunnen in zoetwaterrivieren leven. Ze kunnen tot 50 cm lang worden Glanzende schubben, een kleine mond zijn kenmerkend voor individuen. Grijze verticale raamstijlen zijn zeer mobiel, ze kunnen uit het water springen, over hekken springen.

Deze vertegenwoordigers van de ichthyofauna hebben een lichaam dat qua vorm lijkt op een torpedo. Weegschalen zijn groot, rond. De neus van de vis ligt gelijk met de rugvin. De levensduur van zee- en rivierbewoners is maximaal 15 jaar. Seksuele volwassenheid van mannetjes vindt plaats na 6-7 jaar en paaien van vrouwtjes is mogelijk na 8-9 jaar. Er zijn meer dan 100 ondersoorten van deze vis die in verschillende reservoirs leven:

  • mul-loban (zwart) – een populaire grote variĆ«teit, waarvan de habitat de Japanner Azov, de Zwarte Zee is, kan tot 2,5 kg wegen;
  • ostronos (chularka) – de kleinste vertegenwoordiger van harder, gewicht ongeveer 500 g, lengte – 25 cm,
  • syngil (serendaka) – een veel voorkomende mul uit de Zwarte Zee, karkasgewicht – tot 1 kg;
  • Pelengas – het leefgebied van de wateren van het Verre Oosten;
  • hoturo, cestretes – zeldzame soorten die de voorkeur geven aan zoet water.

Vertegenwoordigers van de familie zijn niet alleen te vinden in natuurlijke omstandigheden, in de zeeƫn, oceanen en estuaria. De hoge voedingswaarde en de uitstekende smaak van het product hebben ertoe geleid dat ze in veel landen vis proberen te kweken in kunstmatige reservoirs. De afname van het aantal vissen in de zee, het ontbreken van een blijvende succesvolle beet en de grote vraag naar deze soort bij consumenten zijn redenen voor hun kweek in speciale complexen.

Mullet vis

De voedingswaarde

Hoge voedingswaarde maakt vis tot een populaire visbestemming. Mullet is rijk aan vitamines, macro- en micro-elementen, nuttige zuren. Een van de waardevolle componenten in de samenstelling van een dergelijk product zijn omega-3-vetzuren. Het lichaam heeft dit element nodig om gezonde bloedvaten te behouden en bloedstolsels te weerstaan, wat het risico op hartaanvallen, beroertes en andere aandoeningen van het cardiovasculaire systeem aanzienlijk vermindert. Het product bevat eiwitten, calciumfosfor, nodig voor spieren, botten van het menselijk lichaam.

Regelmatige consumptie van dit type vis in voedsel heeft een gunstig effect op de huidconditie door de grote hoeveelheid vitamine A, die bijdraagt ā€‹ā€‹aan de aanmaak van collageen. Dit element is ook nodig voor de normale werking van de gezichtsorganen. Een ander nuttig element uit de samenstelling is vitamine B4. Hiermee kunt u de toestand van het zenuwstelsel verbeteren, de slaap normaliseren en depressieve toestanden elimineren. B-vitamines dragen bij aan de goede werking van de lever, een lager cholesterolgehalte in het bloed. U kunt andere nuttige elementen van chemische samenstelling noemen:

  • een nicotinezuur;
  • fosfor;
  • fluor;
  • molybdeen;
  • nikkel;
  • zink;
  • chroom.

Voorstanders van een gezonde levensstijl en degenen die willen afvallen, zullen blij zijn te horen over het lage caloriegehalte van het product. 100 gram vers visvlees bevat slechts 80 tot 120 kcal. Door het gebrek aan koolhydraten wordt vis gemakkelijk verteerd. Dit feit is erg belangrijk voor een caloriearm dieet. Voedingsdeskundigen raden aan dit product te combineren met rode en groene groenten, soms met granen..

Hoe te kiezen

Om een ā€‹ā€‹lekker en gezond mul gerecht te bereiden, is het belangrijk om de geheimen te kennen van het kiezen van verse en hoogwaardige vis. Experts raden aan om op de volgende symptomen te letten voordat ze kopen:

  1. Het belangrijkste kenmerk van het verse product is bolle, heldere ogen met een zwarte pupil. Bewolkte ogen duiden op bederf van vissen.
  2. De schubben van deze waterbewoner moeten blijven totdat de verkoop glanzend is en glinstert in de zon. Weegschalen passen precies op het karkas. Als er beschadigingen op het oppervlak worden waargenomen, is het beter om een ā€‹ā€‹dergelijk product niet te kopen.
  3. U kunt de vis controleren op versheid door erop te drukken met uw vinger. Druk de vinger stevig tegen het karkas. De resulterende fossa zou zich snel moeten herstellen. Als dit niet gebeurt, zoek dan een andere vis voor je lunch..
  4. Geef de voorkeur aan vers gevangen vis. Binnen 48 uur (onder voorbehoud van juiste opslag) blijven alle nuttige eigenschappen van het product behouden. Als je geen verse karkassen kunt kopen, let dan op diepgevroren producten. Inspecteer de vis. Het mag niet beschadigd zijn en de exacte datum moet op de doos worden vermeld.

Hoe een harder te koken

Hoge voedingswaarde en uitstekende smaak dragen bij aan het ontstaan ā€‹ā€‹van vele gerechten met harder. Dit type vis leent zich voor verschillende methoden van warmtebehandeling, maar recepten van harder zijn gebruikelijker, waarbij wordt voorgesteld om grondstoffen in de oven te bakken of te bakken. Gerookte, gezouten en gedroogde harder zijn populair en er worden ook verschillende vissoepen van gemaakt. Om nieuwe smaakaspecten te onthullen, worden grondstoffen voorgemarineerd, worden pittige kruiden en specerijen gebruikt, geserveerd met sauzen. Vis is perfect voor aardappelen of andere groenten.

De bereidingswijze is afhankelijk van het type vis dat is gekocht. Grote lagers worden vaak gevuld en gebakken. Merk op dat het hoofd van een vertegenwoordiger van deze mul vergif bevat, daarom moet het vĆ³Ć³r de warmtebehandeling worden afgesneden. Kaspische variĆ«teiten zijn vetter dan de variĆ«teiten van de Zwarte Zee of Azov. Overweeg dit punt als u het caloriegehalte van uw dieet in de gaten houdt..

Hele gebakken vis

Koken recepten

Vanwege het matige aroma en de stevige structuur van wit vlees, uitstekende smaakkenmerken en voordelen voor het lichaam, is deze vis erg gewild in de keukens van vele landen van de wereld. Het karkas heeft weinig botten, de schubben zijn gemakkelijk van het lichaam te scheiden. Echte visliefhebbers moeten naar de kust van de Zwarte Zee gaan, waar je een vers gevangen karkas kunt pakken en zelf kunt koken. Als je ver van de mul van de Zwarte Zee woont, gebruik dan een bevroren product om je kleine culinaire meesterwerk te creƫren.

Mullet Booglam Recept

  • Tijd: 1 uur 45 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 49 kcal / 100 g.
  • Doel: lunch, diner.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Stevige en smakelijke vismul behoort tot gerechten uit de nationale Kaukasische keuken. De overvloed aan kruiden, specerijen, kleurrijke groenten in combinatie met wit visvlees zal u en uw dierbaren verrassen en verrassen. De hoeveelheid en samenstelling van plantaardige componenten kan naar eigen smaak worden gevarieerd. Als dit de eerste keer is dat je dit Kaukasische gerecht kookt, houd je dan aan de verhoudingen die in het recept zijn aangegeven. Behandelen is eenvoudig; het proces kost niet veel tijd.

Ingrediƫnten:

  • verticale raamstijl – 300 g;
  • knoflook – 3 tanden .;
  • tomaten – 4 stuks;
  • chili peper – 1 stuk;
  • ui – 2 stuks;
  • sla peper – 2 stuks;
  • koriander, dille – elk 1 bosje;
  • aardappelen – 4-5 stuks;
  • water – 0,5 l;
  • paprika, hop-suneli, zout, peper – naar smaak.

Kook methode:

  1. Bereid de producten voor. Was het viskarkas, maak het schoon van schubben, verwijder vinnen en ingewanden.
  2. Snijd de vis in kleine blokjes (3-4 cm) en verwijder de botten.
  3. Was de chilipepers, pel de zaden, snijd ze in blokjes.
  4. Schil de tomaten. Om dit te doen, maakt u een kruisinsnijding op het oppervlak van de groente, dompelt u deze in kokend water en vervolgens in koud water. Na deze procedure wordt de huid gemakkelijk van de pulp gescheiden. Snijd de tomaten in blokjes.
  5. Schil de ui en snijd in halve ringen.
  6. Leg het bereide voedsel in lagen in een dikwandige pan of diepe pan in de volgende volgorde: vis, aardappelen, uien, paprika’s, tomaten.
  7. Toplaag – gehakte greens.
  8. Voeg kruiden en zout toe, vul het gerecht met water.
  9. Dek de pot of pan af en zet op het fornuis. Kook op laag vuur in ongeveer 45 minuten gaar..
  10. Garneer met groen tijdens het serveren. Bij het gerecht kan warm pitabroodje geserveerd worden..

Klaar booglama op een bord

Met citroengras en venkel

  • Tijd: 1 uur 10 minuten.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorie-inhoud: 121 kcal / 100 g.
  • Doel: lunch, diner.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Mullet-vissen behoren niet tot dure of zeldzame soorten. Van een goedkoop karkas kun je een klein stukje culinaire kunst maken, als je de juiste specerijen en kruiden kiest. Experts zeggen dat venkel en citroengras beter geschikt zijn voor deze vissoort. In combinatie met elkaar voegen ze een delicate anijszuurgraad toe aan het witte malse vlees. Het voorgerecht is niet alleen elke dag waardig, maar ook een feestelijke tafel. Traktaties hebben speciale voordelen als de vangst vers was, maar bevroren vis zal de smaak van het afgewerkte gerecht niet bederven.

Ingrediƫnten:

  • verticale raamstijl – 3 kg;
  • venkel – 1 stuk;
  • citroengras – 4 el. l .;
  • citroen – 1 stuk;
  • koriander (peterselie) – 100 g;
  • gember – 30 g;
  • knoflook – 4 tanden .;
  • olijfolie – 50 ml;
  • zout, zwarte peper – naar smaak.

Kook methode:

  1. Karkassen wassen, van schubben verwijderen, ingewanden verwijderen.
  2. Was de citroen, snijd in plakjes met de schil.
  3. Maal gember en knoflook fijn.
  4. Vul de karkassen met een mengsel van kruiden met wortels, schijfjes citroen, gehakte knoflook en gember. Zout, peper, giet olijfolie.
  5. Verwarm de oven voor op 140 graden. Bak vis een uur op deze temperatuur.
  6. Garneer bij het serveren met venkeltakjes. Serveren met witte of roze wijn.

Geheel gebakken met venkel

De geheimen van het maken van heerlijke mul

Delicate, voedzame, sappige en smakelijke vis is geschikt voor een alledaagse en feestelijke tafel. Het wordt gekookt, gestoofd, gebakken, gerookt, ingeblikt. Traktaties van deze waterbewoner zijn te vinden in de nationale keukens van veel volkeren van de wereld, waaronder Rusland. Gebruik de volgende aanbevelingen van specialisten om mulgerechten perfect te maken:

  1. Dompel het, voordat u met vissen gaat werken, een half uur onder in zeer heet water. Deze techniek vereenvoudigt het reinigingsproces van de weegschaal. Begin vanaf de zijkant van de staart.
  2. Wanneer u een gerecht in de oven bakt, zorg er dan voor dat u het van tevoren voorverwarmt. De optimale temperatuur voor dit type warmtebehandeling is 180 graden. Om het gerecht klaar te maken duurt het ongeveer 20 minuten, tenzij anders aangegeven in het recept. Als de karkassen lange tijd in de oven worden bewaard, wordt het vlees droog.
  3. Waardevoller dan andere zijn de voedingskwaliteiten van deze vis, die in de herfst of lente werd gevangen.
  4. Om de smaak van het product na het invriezen te behouden, mag u het niet in een bak met water ontdooien. Laat het karkas bij kamertemperatuur in lucht ontdooien.
  5. Deze vissoort wordt succesvol gecombineerd met citrusvruchten, paprika, peper, tijm, peterselie, venkel, rammenas, tomaten, knoflook.
  6. Gebruik bij het bakken een mengsel van groente en boter.
  7. Gezouten en peper de gekookte vis aan het einde van de warmtebehandeling.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: