Nuttige eigenschappen en schade aan parelgort – hoe te koken volgens recepten met foto’s in een pan, oven en slowcooker

Gekookte parelgort is erg nuttig voor het lichaam, vooral als het op de juiste manier wordt gekookt. Bij regelmatig gebruik is de werking van alle systemen genormaliseerd. De meeste mensen negeren parelgort en vervangen deze door andere producten. Om deze reden bevindt het zich in de winkelschappen op de onderste planken. Door je houding eraan te veranderen, kun je niet alleen je gezondheid verbeteren, maar ook genieten van een heerlijk gerecht.

Wat is gerst

Gerstgrutten worden gewonnen. Graan is al sinds de oudheid bekend en van daaruit kwam zo’n interessante naam – gerst. De granen lijken erg op rivierparels die parels worden genoemd. Tegenwoordig zijn er 3 soorten granen:

  • geraffineerde volle granen – bedoeld voor tweede, voorgerechten, diverse vullingen;
  • grutten “Nederlands” – gebruikt voor het maken van granen met een zachte consistentie;
  • gerstgrutten – is een gemalen gerst die niet door het malen gaat.

Voordeel en schade

Zetmeelhoudende stoffen zijn te vinden in granen, waardoor parelgort tijdens het koken viskeus wordt. Grutten zijn rijk aan aminozuren, eiwitten en vitamines, wat het bijzonder nuttig maakt. Het eten van pap helpt het tekort aan voedingsstoffen en voedingsstoffen op te vullen, wat het uiterlijk gunstig beïnvloedt. Dit is vooral belangrijk voor vrouwen: een unieke vitaminesamenstelling heeft een positief effect op de schoonheid van haar, nagels, huid.

De voedingswaarde per 100 gram product is 350 Kcal. Overweeg de heilzame eigenschappen bij het gebruik van parelgort:

  • verbetert metabole processen;
  • heeft een kalmerende werking op het centrale zenuwstelsel;
  • normaliseert de bloedcirculatie;
  • activeert hersencellen;
  • minimaliseert de vorming, groei van kankertumoren, cellen;
  • normaliseert de alvleesklier en darmen;
  • herstelt en versterkt het immuunsysteem;
  • helpt om extra kilo’s kwijt te raken, wordt gebruikt in voeding bij afvallen.

Hoewel granen een grote hoeveelheid voedingsstoffen bevatten, kan het aanzienlijke schade aan het lichaam toebrengen. Je kunt het niet in grote hoeveelheden gebruiken vanwege gluten. Bij grote ophopingen lekt de stof calcium uit, wat kan leiden tot het optreden van ziekten: rachitis, broze botten. Het is noodzakelijk om de inname te beperken in gevallen waarin een opgeblazen gevoel of obstipatie, maagzweer wordt waargenomen. Strikte contra-indicatie – graanallergie.

Hoe parelgort te koken

Er zijn verschillende basisregels om gerst heerlijk te maken. Spoel eerst de ontbijtgranen tot schoon water. Het werkstuk moet worden gevuld met koud water en 3,5 uur staan. Je kunt een heerlijke kruimelige pap koken als je een brede, ruime pan neemt – de ontbijtgranen nemen 5 keer toe. We bieden u enkele interessante recepten voor het koken van gerst..

In een slowcooker

  • Kooktijd: 90 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorieën: 1113 kcal.
  • Doel: voor lunch.
  • Keuken: Russisch.

Het recept voor parelgort is eenvoudig. Het belangrijkste is om de juiste hoeveelheid ontbijtgranen en vloeistof correct te berekenen. Basisvereisten voor de bereiding van het koninklijke gerecht: neem de juiste verhouding van vloeistof en gerst zelf. Het is belangrijk om alle heilzame eigenschappen en vitamines erin te bewaren. Tijdens het koken voegen veel mensen boter toe, dus pap zal bros en smakelijk blijken te zijn..

Ingrediënten:

  • kipfilet – 0,4 kg;
  • verengrutten – 200 g;
  • wortelen – 1 stuk;
  • raap ui – 1 st .;
  • water – 300 ml;
  • boter – 2,5 el;
  • specerijen naar smaak;
  • knoflook – 2 teentjes.

Kook methode:

  1. Parelgort afspoelen met koud water, 3 uur laten weken.
  2. Uien schillen, wortels, spoelen, fijnhakken. Doe boter, groenten, bak in de multikoker.
  3. Spoel de kip af, droog hem af met keukenpapier en snijd hem in blokjes. Voeg toe aan de gebakken groenten, roer.
  4. Pel de knoflook, hak ze in een fijne rasp en doe ze in de pot. 5 minuten bakken.
  5. Giet het water uit de gerst, doe het in het struikgewas en maak het waterpas. Voeg zout, kruiden, water toe. We zetten het blusprogramma 60 minuten aan. Roer en verwarm gedurende 30 minuten.

Gerstpap met kip

Op het water

  • Kooktijd: 60 minuten.
  • Porties per container: 3 personen.
  • Calorieën: 436 kcal.
  • Bestemming: voor ontbijt.
  • Keuken: Russisch.

Gerst is niet alleen gezond, maar ook een stevig gerecht. Gebruik het in de vorm van een bijgerecht, ontbijtgranen, een onderdeel voor soepen, bijvoorbeeld in augurk. Pap op water is erg waardevol, vooral voor degenen die zich houden aan een dieet of mager voedsel. Er zijn veel kookrecepten: leer hoe u parelgort in water kookt voor het hele gezin.

Ingrediënten:

  • parelgort – 200 g;
  • water – 1 l;
  • boter – 1,5 el;
  • zout – 1 theelepel.

Kook methode:

  1. Parelgort afspoelen en weken in licht warm water.
  2. We verspreiden het, vullen het met water. We bedekken de pan met een deksel, zetten een langzaam vuur aan. Laat 40 minuten staan.
  3. Giet de resterende vloeistof af, doe de boter, het zout en roer.
  4. Dek af, laat 15 minuten staan ​​om aan te dringen. Parelgort is helemaal klaar.

Klaar gerst pap op het water in een plaat

Met vlees

  • Kooktijd: 2,5 uur.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Caloriemaaltijden: 1983 kcal.
  • Bestemming: voor het diner.
  • Keuken: Russisch.

Dit recept voor parelgort is eenvoudig. Het belangrijkste is om granen correct te koken en te bereiden. Het wordt aanbevolen om een ​​tweede gerecht te maken met stukjes vlees, verse groenten. In dit geval zou het leuk zijn om het voor het avondeten te serveren. Pap blijkt lekker, aromatisch, stevig, gezond. Niet alleen volwassenen, maar ook jonge kinderen zullen het leuk vinden. Bereid een heerlijk en onvergetelijk diner voor uw gezin volgens onderstaand recept.

Ingrediënten:

  • varkensfilet – 0,6 kg;
  • parelgort – 300 g;
  • raap ui – 80 g;
  • wortelen – 80 g;
  • groene appel – 100 g;
  • Lavrushka – 2 bladeren;
  • kruiden naar smaak.

Kook methode:

  1. Geniet van gerst.
  2. Groenten spoelen, schillen en hakken. Bak, voeg geschilde en gehakte appel 5 minuten voor het koken toe.
  3. Spoel het vlees af, hak het in middelgrote plakjes. Bak in hete olie tot ze goudbruin zijn. Voeg vlees toe aan groenten, doe een lavrushka.
  4. We vullen de voorbereide granen in, gieten water 2 vingers boven het niveau. Onthoud hoe u parelgortpap kookt onder een goed gesloten deksel – 120 minuten is voldoende.
  5. Open na 60 minuten de container en giet nog eens 200 ml water. We blijven koken.

gekookte parelgort met wortel en vlees

In melk

  • Kooktijd: 1 uur.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorieën: 532 kcal.
  • Bestemming: voor ontbijt.
  • Keuken: Russisch.

Een goed en eenvoudig recept voor melkpap. Deze kookmethode is beschikbaar voor elke huisvrouw. Als gevolg hiervan is de smaak van het gerecht delicaat – met de smaak van gebakken melk. De handigste kookoptie wordt overwogen in potten in een Russische oven of thuis – op een fornuis, in een slowcooker. Trakteer uzelf en uw dierbaren, kook ’s ochtends parelgort voor het ontbijt.

Ingrediënten:

  • parelgort – 200 g;
  • melk – 500 ml;
  • water – 400 ml;
  • suiker, zout – naar smaak.

Kook methode:

  1. Giet de eerder bereide ontbijtgranen met water, een beetje zout.
  2. We zetten het fornuis aan, koken. Het koken wordt voortgezet op langzame verwarming totdat de vloeistof volledig is verdwenen.
  3. We verdunnen de gezwollen pap met hete melk, brengen aan de kook, suiker.
  4. We zetten de pan met de inhoud 40 minuten in de oven.
  5. Het afgewerkte gerecht past goed bij zoete, verse bessen..

Melk Parelgort in een plaat

Met champignons

  • Kooktijd: 1 uur.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorie-inhoud: 877 kcal.
  • Doel: voor lunch, diner.
  • Keuken: Russisch.

Voor een stevig diner zonder vlees is het aan te raden om gerst met wilde paddenstoelen te koken. Om het gerecht een extra aroma en aangename smaak te geven, is het beter om verschillende soorten paddenstoelen te gebruiken, verse of gedroogde kruiden toe te voegen en sojasaus die in het recept is opgenomen, geeft een speciale pikantheid. Het diner zal lang worden herinnerd en parelgort zal voor iedereen een favoriete ontbijtgranen worden.

Ingrediënten:

  • parelgort – 1 kopje;
  • bospaddestoelen – 0,6 kg;
  • raap ui – 80 g;
  • knoflook (kruidnagel) – 3 stuks;
  • kruiderijen naar smaak;
  • sojasaus – 1 el;
  • frituurolie – 40 ml.

Kook methode:

  1. Bereid de korrels voor. Giet water in, laat 40 minuten sudderen.
  2. Schil en was groenten en champignons. Snijd in reepjes en bak tot ze gaar zijn. Voeg aan het einde fijngehakte knoflook en kruiden toe..
  3. Doe de gebakken uien en andere groenten in de gerst, roer en verwarm 10 minuten.

Parelgort met champignons in een plaat

In de oven

  • Kooktijd: 1 uur.
  • Porties per container: 8 personen.
  • Calorieën: 678 kcal.
  • Doel: voor lunch, diner.
  • Keuken: Russisch.

Parelgort in de oven is het lekkerste en magere gerecht. In dit recept wordt pap niet lang gekookt en het belangrijkste voordeel is dat de technologie zelfs door een onervaren chef-kok zal worden begrepen. In de oven wordt het graan zorgvuldig gestoomd, verzadigd met de smaak en geur van kruiden, wortelgewassen. Het grote voordeel van koken is dat het niet veel tijd kost..

Ingrediënten:

  • parelgort – 2 glazen;
  • wortelen – 100 g;
  • olie – 2 el;
  • raap – 90 g;
  • kruiden naar smaak.

Kook methode:

  1. Schil de groenten, spoel ze af, snijd ze in reepjes. Bak tot ze gaar zijn.
  2. We wassen de granen, doen ze in een vergiet. Wanneer de overtollige vloeistof in het glas is verspreid over de groenten, bak 5 minuten. Voeg op dit moment kruiden toe..
  3. We plaatsen de granen in geportioneerde potten, giet er water in, zodat het niveau iets hoger is dan de pap zelf.
  4. Zet de pap in een hete oven gedurende 60 minuten, temperatuur – 200 graden.

Gekookte Parelgort met wortelen in een plaat

Met groenten

Op dezelfde manier wordt gerst met groenten bereid, zoals hierboven beschreven in andere recepten. U kunt elke gewenste groente gebruiken: courgette, selderij, uien, wortels, bonen, erwten, enz. U kunt een vertrouwd en smakelijk gerecht maken, zowel op het fornuis (oven), als in een slowcooker, fornuis. Het is belangrijk om te onthouden dat granen dol zijn op water. Met een grote hoeveelheid vloeistof wordt het zacht, kruimelig en smakelijk. Nadat je een beetje van je verbeeldingskracht hebt getoond, kun je een uniek gerecht krijgen. Met groenten maak je eenvoudig een heerlijke lunch of diner.

Beoordeel artikel
( Nog geen beoordelingen )
Delen met vrienden
Aanbevelingen en advies op elk gebied van het leven
Voeg een reactie toe

Door op de knop "Reactie verzenden" te klikken, ga ik akkoord met de verwerking van persoonlijke gegevens en accepteer ik het privacybeleid