Rutabaga – wat voor soort groente is het, voordelen en contra-indicaties, gebruik in koken, cosmetologie en traditionele geneeskunde

Op de groentemarkt vind je de gebruikelijke tomaten, kool, aardappelen, bieten en nog honderden andere artikelen. Niet elke moderne huisvrouw bereidt iets van rapen, kent het recept voor Botvigny en veel van wat er bij de voorouders op tafel lag. Rutabaga, dat naast een uitstekende smaak geneeskrachtige eigenschappen heeft en wordt gebruikt als cosmetisch product, behoort tot dezelfde categorie van bijna vergeten groenten..

Wat is Rutabaga

Deze 2 jaar oude plant behoort tot de koolfamilie: Rutabaga (Brassica napobrassica, Zweedse raap) op de foto. Er wordt aangenomen dat de soort is ontwikkeld door het mengen van gewone witte kool en rapen. Rutabaga wordt gekweekt voor twee doeleinden: veevoeder en vee (culinair). Rassen Krasnoselskaya en Zweeds zijn populair in Rusland (Wilma, Kuuziku, Marian, Lizi, Ruby, etc. bestaan ā€‹ā€‹nog steeds). Ongeveer 120 dagen na het planten geoogst. Het wortelgewas zelf lijkt qua vorm op een lichtpaarse raap, de bladeren zijn vlezig, zoals bieten.

De smaak van Rutabaga combineert beide voorouders: kool en rapen. Het is belangrijk om wortelgewassen tijdig te verzamelen, zodat ze niet stijf, vezelig worden en zich niet voorbereiden op overwintering. In zijn rauwe vorm lijkt de Zweedse raap op onze gebruikelijke raap, alleen zoeter. Het wordt gebruikt in salades en bijgerechten. Gekookte wortelgroenten lijken qua smaak op aardappelen en worden in de oven gebakken – het wordt bijna een dessert.

Chemische samenstelling

Vanuit het oogpunt van voedingswaarde en bruikbaarheid overtreft rutabaga rapen. Het wortelgewas is handig voor wie zich houdt aan goede voeding of gaat afvallen: het totale caloriegehalte is 37 kcal. In Rutabaga is er een grote hoeveelheid vitamine C, mosterdolie is aanwezig, wat antibacteriƫle en schimmelwerende effecten heeft. Belangrijke stoffen, mineralen en vitamines in de samenstelling van het wortelgewas:

Nee.

Stoffen

Geschatte hoeveelheid per 100 gram rauwe koolraap
Vetten 0.1
Eekhoorns 1,2
Water 87,7
Koolhydraten 7.7
Organische zuren 0.2
Dieetvezels, vezels 2.2
Mono- en disacchariden 7
Vitaminen A, B1, B2, B5, B6, B9, C, E, H, PP
Mineralen (kalium, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, natrium) 344,5 mg

Voordelen en contra-indicaties

Wat is het nut van rutabaga voor het lichaam? Vanwege het hoge calciumgehalte in de samenstelling is het nuttig voor patiƫnten die lijden aan verzachting van botweefsel. Voedingsvezels stabiliseren het spijsverteringskanaal (maagdarmkanaal) en dragen bij tot de ontwikkeling van normale microflora. Zweedse raap heeft een effectief diuretisch effect, wat handig is bij nierproblemen. Vaten worden vanwege de samenstelling van de groente vrijgemaakt van cholesterolplaques. Rutabaga werkt perfect als een antiseptisch en ontstekingsremmend wondgenezend middel. Contra-indicaties voor het gebruik van groenten:

  • spijsverteringsproblemen, darmaandoeningen;
  • acute stadia van gastro-intestinale ziekten;
  • allergie voor de plant;
  • pancreatische pancreatitis;
  • het wordt niet aanbevolen om de groente tijdens de zwangerschap te misbruiken;
  • kinderen jonger dan 6 maanden kunnen in kleine hoeveelheden in gekookte vorm worden gegeven.

Zweedse raap

Het gebruik van rutabaga in de volksgeneeskunde

De plant wordt effectief gebruikt in de traditionele geneeskunde. Het gebruik van rutabaga wordt een hoogwaardige aanvulling op de klassieke behandeling. De ervaring van de mensen bewijst dat Zweedse raaptherapie effectief is tegen luchtwegaandoeningen (bronchitis, droge hoest), artritis, polyartritis en verminderde immuniteit. Het belangrijkste dat nodig is, is om rutabaga te vinden die in de schoonste omstandigheden is gekweekt. Enkele voorbeelden van medische recepten:

  1. Een mengsel van koolraap en honing werkt effectief tegen droge hoest. Een kleine knolgewas moet worden geschild, twee keer door een vleesmolen gaan. Meng de massa met honing in een verhouding van 2: 1. Het mengsel wordt 4 keer per dag ingenomen, 1 dessertlepel tot het volledig is hersteld..
  2. Zweedse raap met droge bronchitis: hak 500 gram groente fijn, stoof in 50 g boter. Voeg 3 eetlepels honing toe, 50 g walnoten en haal van het vuur. 2 maal daags gedurende 10 dagen als apart gerecht te gebruiken.
  3. Meng een half glas groentesap met een theelepel honing. Neem het geneesmiddel gedurende 2 weken eenmaal per dag in om artritis te voorkomen.

Rutabaga in cosmetologie

Sap en pulp van rutabaga worden gebruikt als middel om de huid te reinigen en de toestand ervan te normaliseren. In de meeste gevallen worden gezichtsmaskers gemaakt van aardappelpuree met toevoegingen. Ze dragen bij aan het openen van poriĆ«n, het verwijderen van mee-eters, het genezen van microtrauma’s en het verlichten van lokale ontstekingsprocessen. Zweeds raapsap bevordert gezond haar en versterkt de haarzakjes. De eenvoudigste plantaardige cosmetische recepten:

  1. Voor een hydraterend masker heb je 100 gram geraspte kool, zure room (voor roomconsistentie), een theelepel honing en komkommersap nodig. Alles moet worden gemengd, op de huid van het gezicht worden aangebracht en gedurende 15 minuten worden vastgehouden. Na het opstijgen met theebladeren.
  2. Om het haar te versterken, meng je groentesap met een paar druppels citroensap en wrijf je het in de hoofdhuid. Dezelfde samenstelling helpt om sproeten en ouderdomsvlekken te verwijderen..

Rutabaga recepten

Gerechten van de Zweedse raap zijn al lang bekend, maar worden in de moderne keuken zelden bereid. Groenten komen minder vaak voor dan aardappelen of kool. Het wortelgewas is geweldig als zelfstandig gerecht voor vis en vlees. Soepen, aardappelpuree, stoofschotels, stoofschotels worden gemaakt van groenten. Gerechten zijn geweldig voor diegenen die een dieet volgen of proberen af ā€‹ā€‹te vallen. Hoe Rutabaga lekker en gemakkelijk te koken: een paar recepten:

Salade

  • Tijd: 10 minuten;
  • Porties per container: 4 personen;
  • Calorie-inhoud: 413 kcal per 100 gram;
  • Doel: tussendoortje als aanvulling op het hoofdgerecht;
  • Keuken: Russisch;
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Salade is perfect voor degenen die willen afvallen. De combinatie van appel, citroen en koolraap geeft de hele dag een grote voorraad vitamines. Voor volwassenen zonder problemen met het maagdarmkanaal is er vrijwel geen beperking in het gebruik van deze salade. Indien gewenst kunt u zure room vervangen door magere room of yoghurt, voor de verandering fruit toevoegen. Het originele recept onderscheidt zich door de uitgesproken smaak van elk van de ingrediƫnten..

Ingrediƫnten:

  • middelgrote Zweed – 2 stuks;
  • kleine appel – 2 stuks;
  • citroensap – 2 theelepels;
  • zure room – 4 el. l.

Kook methode:

  1. Schil rutabaga en appels, rasp apart.
  2. Meng citroensap met appelmassa en laat 5 minuten staan.
  3. Meng appel met geraspte Zweedse raap.
  4. Voeg zure room toe.
  5. Grondig roeren.
  6. Voeg naar smaak zout toe.

Geraspte koolraap en appel

Soep

  • Tijd: 60 minuten;
  • Porties per container: 6 personen;
  • Calorie-inhoud: 120 kcal per 100 gram;
  • Doel: lunch;
  • Keuken: Russisch;
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Het recept is uiterst eenvoudig, maar het gerecht komt stevig en smakelijk over. De soep is geschikt voor vegetariĆ«rs of mensen met een vetarm dieet. Het gerecht heeft een heldere, rijke smaak en aroma. Voor degenen die geen vlees willen opgeven, verbiedt niets het toevoegen van gekookt varkensvlees of rundvlees aan het afgewerkte gerecht. Hoe te koken – de gastvrouw beslist zelf. Het originele recept is als volgt.

Ingrediƫnten:

  • jonge rutabaga – 1 stuk;
  • wortelen – 1 stuk;
  • uien – 1 stuk;
  • bladsteel bleekselderij – 100 g;
  • gerstgrutten – 100 g;
  • kurkuma – 0,5 theelepel;
  • kruiden naar smaak.

Kook methode:

  1. Was de koolraap, droog, snijd in blokjes of rietjes.
  2. Doe in een pan, voeg gehakte uien, wortels, kruiden, selderij toe.
  3. Giet er water in en breng aan de kook.
  4. Spoel de gerstgrutten goed af, voeg het toe aan kokend water met kruiden en kurkuma.
  5. Zet het vuur laag.
  6. Kook tot granen gaar zijn.
  7. Soep wordt als klaar beschouwd als de groenten helder worden.
  8. Serveer soep versierd met verse kruiden.

Jonge koolraap

Stoofpot

  • Tijd: 45 minuten;
  • Porties per container: 4 personen;
  • Calorie-inhoud: 243 kcal per 100 gram;
  • Doel: lunch;
  • Keuken: Russisch, Arabisch;
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Het recept voor een gewone groentestoofpot wordt in dit geval verdund met Arabische (of Indiase tonen). Het gerecht is stevig, pittig en zeer geschikt voor een dieetmenu. Van vlees is alleen kippenbouillon aanwezig. Koken kost niet veel tijd en ervaring. Net als bij de soep, als je vlees aan het originele gerecht toevoegt, zal het op geen enkele manier bederven: alles zal ook heerlijk zijn. Stoofpot koken:

Ingrediƫnten:

  • jonge rutabaga – 400 gram;
  • aardappelen – 400 gram;
  • wortelen – 400 gram;
  • uien – 1 stuk;
  • plantaardige olie – 3 el. l .;
  • suiker – 1 theelepel;
  • bouillon – 375 ml;
  • ingeblikte kikkererwten – 1 blik (250 g);
  • kruiden, zout, specerijen – naar smaak.

Kook methode:

  1. Schil en was groenten.
  2. Aardappelen, koolraap, wortelen in grote stukken gesneden.
  3. Snipper de ui met plakjes.
  4. Bak wortels en Zweedse rapen in plantaardige olie in een diepe pan.
  5. Bestrooi met suiker, bak verder tot het gekarameliseerd is.
  6. Voeg aardappelen toe, strooi curry.
  7. Giet de bouillon erbij en kook 7-8 minuten onder het deksel.
  8. Gooi de kikkererwten op een zeef, voeg met groene uien toe aan de stoofpot.
  9. Laat 8-10 minuten op laag vuur sudderen, zet het vuur uit en laat onder het deksel.

Groente stoofpot

Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: