Selderijwortelsalade – hoe te koken met appels, noten, kip, ananas volgens stapsgewijze recepten met foto’s

Een heerlijke salade van knolselderij is een optie voor een lekkere, ongecompliceerde en zeer gezonde snack voor het hele gezin. Dergelijke gerechten zijn sappig en knapperig, hebben een verbazingwekkend pittig aroma en originele textuur. Gasten zullen zeker genieten van een lichte dieetsalade, appel-selder Waldorf of een hartige vakantiesnack bereid volgens het recept van de beroemde Engelse chef Jamie Oliver. U hoeft alleen maar hoogwaardige wortelgroenten te kiezen, de ingrediënten correct te bereiden, de juiste dressing te maken en de opgegeven verhoudingen in acht te nemen.

Salade van knolselderij maken

Voor het bereiden van een salade met wortel van selderij worden fruit, verse of gepekelde groenten, kruiden, gekookt of gerookt vlees, noten, kazen van verschillende variëteiten en andere beschikbare producten gebruikt. Bereide ingrediënten worden in blokjes, plakjes of rietjes gesneden. De wortel van selderij wordt geraspt, gesneden met een scherp mes of een dunschiller. Dunne plakjes zijn knapperig, doordrenkt met marinade en andere sappen. Als dressing wordt zure room, mayonaise, een mengsel van olijfolie met balsamico of appelazijn, ongezoete yoghurt gebruikt.

Productvoorbereiding

De smaak van de salade zal echt rijk, rijk en helder zijn, mits goed voorbereide wortelgroenten en andere ingrediënten. Het is raadzaam om dichte, gladde wortels van selderij van een klein formaat te kiezen. Ze zijn grondig gewassen, de boven- en onderkant zijn verwijderd. De schil wordt gesneden met een scherp mes of een dunschiller. De pulp moet wit zijn, alle donkere fragmenten worden voorzichtig uitgesneden. De overige componenten van de snack worden bereid volgens het geselecteerde recept. Groenten worden gebeitst, gekookt of rauw gelaten. Fruitschil. Kook het vlees of bak tot het gaar is..

Selderijwortel Recepten

Er zijn veel manieren om groente-, vlees- en zelfs fruitsalades met knolselderij te bereiden. Dit product past goed bij ansjovis, bonen, champignons, eieren, inktvis, sinaasappels, fetakaas en andere ingrediënten. Ze proberen de wortel van selderij niet te verwarmen om het maximum aan nuttige stoffen te behouden. Het harde wortelgewas (het zal worden verspreid door grote maten, een knolachtig oppervlak en vergeelde processen aan de top) moet voorgekookt worden. Het belangrijkste is om een ​​bewezen recept te kiezen en op je culinaire verbeeldingskracht te vertrouwen..

Een eenvoudige dieetsalade voor gewichtsverlies

  • Tijd: 10 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 73 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Een caloriearme maar voedzame salade met knolselderij, verse kruiden en limoensap is gemakkelijk te maken in slechts 10 minuten. Zo’n aperitief kunt u zich zelfs voor het slapengaan veroorloven, wanneer zware maaltijden niet worden aanbevolen. Indien gewenst wordt een deel van de dressing gemengd met appel- of wijnazijn, die geen vetverbrandende eigenschappen heeft, maar het verzadigingsgevoel verlengt. Dieetsalade wordt bereid zonder zout toe te voegen, omdat het vocht in het lichaam vasthoudt en bijdraagt ​​aan het verschijnen van oedeem. Het is beter om de voorkeur te geven aan andere specerijen en specerijen, bijvoorbeeld koriander.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 1 stuk;
  • limoensap – 2 el. l .;
  • peterselie – 150 g;
  • olijfolie – 2 el. l.

Kook methode:

  1. Geraspt geschild wortelgewas of eenvoudig in lange reepjes gesneden.
  2. Bestrooi met vers geperst limoensap.
  3. Voeg gehakte peterselie toe.
  4. Meng de ingrediënten in een grote kom.
  5. Voeg olijfolie toe aan het aperitief.

Van wortel van selderij en peterselie

Salade met knolselderij en kip

  • Tijd: 40 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 89 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Warme salade met sappige kip, selderij en krokante paprika is een spectaculair en smakelijk gerecht dat een feestelijke tafel waard is. Gekookte borst is een eiwitrijk dieet dat een minimum aan calorieën bevat. Het vlees is aromatisch als je laurierblaadjes, gepelde uien of wortels aan het kokende water toevoegt. Het aperitief wordt nog mooier als je kleine paprika’s van verschillende kleuren gebruikt. Gewone middelgrote tomaten kunnen worden vervangen door kleine, lichtzoete en erg lekkere kerstomaatjes, gehalveerd of in vieren gesneden.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 1 stuk;
  • kipfilet – 350 g;
  • rode ui – 1 stuk;
  • Bulgaarse peper – 1 stuk;
  • tomaten – 2 stuks;
  • plantaardige olie – 3 el. l.

Kook methode:

  1. Kook de kipfilet.
  2. Het vlees moet behoorlijk afkoelen, zodat het in reepjes kan worden gesneden of in vezels kan worden getrokken.
  3. Geraspte knolgewas.
  4. Snijd de ui in blokjes en bak in olie. Rode uien kunnen worden vervangen door gewone uien.
  5. Als de ui bruin is, doe je de paprika, gesneden in een heel dun rietje, in de pan. Bak tot zachte groenten.
  6. Combineer de ingrediënten.
  7. Voeg in plakjes gesneden tomaten toe.
  8. Serveer een warm voorgerecht.

Warme salade met kip en selderij

Waldorf met walnoten

  • Tijd: 2 uur 15 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 174 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Amerikaans.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

De beroemde Waldorfsalade is een klassiek Amerikaans gerecht gemaakt van zoetzure rode of groene appels, selderijwortel en walnoten. Rozijnen, verse druiven en hete cayennepeper, in dunne ringen gesneden, worden traditioneel gebruikt als extra ingrediënten. De saus is nog lekkerder als je hem maakt van zelfgemaakte, in plaats van mayonaise die je in de winkel koopt. In dit geval kan vers geperst citroensap niet aan de dressing worden toegevoegd. Waldorfsalade wordt in porties geserveerd en versiert elk bord met een speciale kookring.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 250 g;
  • walnoten – 12 stuks;
  • zoetzure appels – 250 g;
  • mayonaise – 100 g;
  • citroensap – 2 el. l.

Kook methode:

  1. Snijd het geschilde wortelgewas in reepjes.
  2. Schil de zoetzure appels. Verwijder kernen, stengels. Snijd in blokjes.
  3. Schil walnoten, hak ze fijn.
  4. Combineer de ingrediënten, meng.
  5. Meng mayonaise met citroensap.
  6. Kruid het aperitief met de resulterende saus.
  7. Zet in de koelkast.
  8. Na 2 uur opnieuw roeren, op een serveerschaal met een glaasje leggen.
  9. Voor het serveren kan een kant-en-klare salade worden versierd met plakjes appel en hele helften walnoten.

Waldorf

Selderijwortelsalade met appel

  • Tijd: 10 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 43 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Zomerfruit- en groentesalade met knolselderij is een echte voorraad aan vitamines en macronutriënten. Het zal sappiger, mooier en levendiger zijn als je een sinaasappel vermaalt voordat je het met de rest van de ingrediënten mengt. Om dit te doen, wordt de schil van citrus samen met wit vruchtvlees gesneden en vervolgens worden langs de films gesneden die de sinaasappelschijfjes scheiden met een scherp mes. Alle appels zijn geschikt, maar het is raadzaam om de voorkeur te geven aan rood, geel en groen fruit van zoetzure variëteiten. Als dressing kunt u niet alleen magere zure room gebruiken, maar ook natuurlijke ongezoete yoghurt.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 500 g;
  • appels – 3 stuks;
  • wortelen – 2 stuks;
  • oranje – 1 stuk;
  • zure room – 100 g.

Kook methode:

  1. Geraspte knolgewas.
  2. Spoel de zoetzure appels af, verwijder de klokhuizen en de steeltjes. Snijd voorbereid fruit in grote blokjes.
  3. Rasp rauwe wortels.
  4. Schil de sinaasappel. Snijd elk plakje in 3-4 delen.
  5. Combineer de ingrediënten.
  6. Breng op smaak met zure room (bij voorkeur een vetarm product van 10% vet heeft de voorkeur).

Weg met appels

Met kaas en mayonaise

  • Tijd: 15 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 205 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Sappige salade met harde kaas, knolselderij en pittige huisgemaakte mayonaise is een stevig en heerlijk opklopbaar voorgerecht. Voor de bereiding van mayonaise heb je elke mosterd nodig – klassiek, Dijon, zoet Beiers of Frans korrelig. Als de saus te dik is, kan deze worden gemengd met vers geperst citroensap of een eetlepel schoon water. Indien gewenst worden er krokante ingrediënten aan het voorgerecht toegevoegd – geraspte radijs, gepekelde komkommer, kappertjes. Het afgewerkte gerecht kan worden besprenkeld met sesam of lijnzaad, grof zeezout.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 500 g;
  • kaas – 250 g;
  • sla – 300 g;
  • eigeel – 2 stuks;
  • citroensap – 1 theelepel;
  • mosterd – 1 theelepel;
  • olijfolie – 150 ml.

Kook methode:

  1. Klop rauwe dooiers met klassieke, korrelige of andere mosterd.
  2. Giet olijfolie in een dunne stroom terwijl je blijft kloppen.
  3. Voeg vers geperst citroensap toe.
  4. Klop ongeveer 30 seconden, totdat de massa glanzend, stroperig en uniform wordt.
  5. Zet de resulterende mayonaise een paar minuten in de koelkast.
  6. Snijd harde kaas in grote blokjes.
  7. Koreaanse gepelde geraspte wortel voor wortelen.
  8. Spoel de ijsberg of een ander soort salade af. Laat handen scheuren.
  9. Meng de ingrediënten.
  10. Kruid het aperitief met gekoelde huisgemaakte mayonaise.

Met eieren, mais en sla

Selderiewortel met wortelen

  • Tijd: 10 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 126 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Krokante salade met knolselderij en rauwe wortelen is een lichte, sappige, rijke caroteen- en andere vitaminesnack voor het hele gezin. Fans van pittige, licht eilandgerechten kunnen verse wortelen vervangen door aromatische Koreaanse wortelen, bereid volgens hun favoriete recept. In dit geval moet de wortel van selderij in dunne reepjes worden gesneden. Je kunt elke groente gebruiken – peterselie, koriander, rucola, dille, veren van bieslook. Salade is nuttiger als je vette mayonaise vervangt door olijfolie, limoen of citroensap, een andere caloriearme dressing.

Ingrediënten:

  • knolselderij – 250 g;
  • wortelen – 150 g;
  • mayonaise – 100 g;
  • peterselie – 150 g.

Kook methode:

  1. Rasp gepelde wortelgroente.
  2. Spoel de peterselie grondig af onder stromend water. Malen.
  3. Rasp rauwe wortels.
  4. Combineer de ingrediënten.
  5. Geraspte producten moeten met de hand worden gemengd en lichtjes worden geperst zodat ze het sap laten.
  6. Breng op smaak met mayonaise.

Met wortels en groene uien

Vetverbrandende Salade Met Ananas

  • Tijd: 15 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 61 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Een caloriearme salade met ananas, gerookte kippenborst en knolselderij is een stevige maaltijd die niet alleen je honger zal stillen, maar je ook zal helpen extra kilo’s kwijt te raken. Ananas zal een geweldige aanvulling zijn op bijna elk dieet, vanwege de inhoud van de zogenaamde enzym-slankheid bromelaïne. Deze unieke stof stimuleert de afscheiding van maagsap, normaliseert de spijsvertering, activeert de afbraak van vetten en bevordert snel gewichtsverlies. Het is belangrijk dat de ananas vers is en niet uit blik.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 1 stuk;
  • ananas – 350 g;
  • magere zure room – 100 g;
  • gerookte kippenborst – 150 g;
  • koriander – 50 g.

Kook methode:

  1. Geraspte knolgewas.
  2. Snijd het vruchtvlees van verse ananas in grote blokjes. Desgewenst kunt u een speciale lepel noisette gebruiken, waarmee kleine balletjes uit de vrucht worden gesneden.
  3. Fijngehakte koriander.
  4. Snijd vlees in reepjes of snijd ze in vezels. Gerookte borst kan worden vervangen door mager gekookt rundvlees.
  5. Combineer de ingrediënten, meng.
  6. Kruid het aperitief met magere zure room.

Met ananas en mayonaise

Koolsla en selderijwortelsalade

  • Tijd: 10 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 43 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Een smakelijke salade met kool, verse dille en knolselderij is een caloriearme, luchtige, knapperige snack die zelfs tijdens een streng dieet kan worden geconsumeerd. Zowel witte als rode kool rijk aan vitamines, ascorbinezuur en vezels zijn geschikt om te koken. Dressing wordt nog pikanter en smakelijker als je een beetje gemalen gember, geraspte knoflook, gehakte Spaanse peper, een snufje paprika of een dessertlepel cognac toevoegt. Voor het serveren kunt u de salade besprenkelen met pompoenpitten, tarwe- of roggebrackers.

Ingrediënten:

  • knolselderij – 250 g;
  • kool (rood of wit) – 450 g;
  • olijfolie – 1 el. l .;
  • balsamico azijn – 1 el. l .;
  • sojasaus – 1 el. l .;
  • dille – 150 g.

Kook methode:

  1. Geraspte knolgewas.
  2. Hak de kool fijn.
  3. Combineer de ingrediënten in een grote kom.
  4. Meng olijfolie van hoge kwaliteit met balsamicoazijn, sojasaus, gehakte dille.
  5. Giet het voorgerecht in de resulterende dressing.

Met Pekingse kool en olijfolie

Met avocado en komkommer

  • Tijd: 15 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 156 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Salade met gepekelde of gepekelde komkommers, avocado en knolselderij is niet alleen erg lekker, maar ook gezond. Het vruchtvlees van avocado heeft een unieke olieachtige structuur, wat bijdraagt ​​aan de natuurlijke reiniging van de darmen. Ingeblikte bonen zullen de honger lange tijd stillen, indien nodig kan het worden vervangen door gekookt. Wortel verrijkt het voorgerecht met caroteen en vezels. Het caloriegehalte van het afgewerkte gerecht kan gemakkelijk worden verlaagd als u de winkelmayonaise vervangt door zure Griekse yoghurt of magere zure room, gemengd met een snufje aromatische kruiden.

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 1 stuk;
  • avocado – 2 stuks;
  • ingelegde of gepekelde komkommers – 200 g;
  • wortelen – 150 g;
  • bonen in blik – 1 el;
  • koriander – 50 g;
  • mayonaise – 150 g.

Kook methode:

  1. Gepeld selderijwortelrooster.
  2. Dobbelstenen of ingelegde komkommers. Desgewenst kunt u kleine krokante augurken gebruiken (deze moeten in cirkels worden gesneden).
  3. Schil rauwe wortels, rasp.
  4. Draai ingeblikte bonen in een vergiet.
  5. Koriander spoelen, fijn hakken.
  6. Schil de avocado, snijd ze in grote stukken.
  7. Combineer de ingrediënten, meng.
  8. Breng op smaak met mayonaise.

Met peterselie en avocado

Jamie Oliver-knolselderijsalade

  • Tijd: 15 minuten.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 113 kcal per 100 g.
  • Doel: voorgerecht.
  • Keuken: Internationaal.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Een pittige salade met knolselderij, zoetzure granaatappelpitjes en zachte geitenkaas is een feestelijke, verfrissende snack van Jamie Oliver. De beroemde Engelse chef-kok, tv-presentator, auteur van vele kookboeken en een popularisator van gezond eten, raadt aan om aandacht te besteden aan het uiterlijk en de kleur van selderijbladeren. Ze moeten lichtgeel, zacht en gekruld zijn. Groene bladeren hebben een specifieke bittere smaak en kunnen daarom niet worden gebruikt. Kant-en-klare snacks kunnen worden geserveerd op een grote serveerschaal of houten snijplank..

Ingrediënten:

  • selderijwortel – 1 stuk;
  • olijfolie – 4 el. l .;
  • geitenkaas – 100 g;
  • selderijbladeren – 50 g;
  • granaatappelkorrels – 50 g;
  • stengels bleekselderij – 100 g;
  • citroensap – 2 el. l .;
  • peterselie – 100 g;
  • gemalen zwarte peper – naar smaak;
  • zout – een flinke snuif.

Kook methode:

  1. Snijd de geschilde knolselderij in dunne plakjes met een dunschiller of een heel scherp mes.
  2. Bladeren en stengel bleekselderij.
  3. Was de peterselie en hak fijn.
  4. Combineer de ingrediënten.
  5. Giet olijfolie gemengd met citroensap.
  6. Zout, royaal peper.
  7. Mengen.
  8. Bovenop liggen rijpe granaatappelpitjes, plakjes zachte geitenkaas.

Recept Jamie Oliver

Nuttige eigenschappen van selderij

Selderijwortel is niet alleen een heerlijk, maar ook een zeer gezond product dat het dagmenu diversifieert en in balans brengt. Het is rijk aan fosfor, calcium, zink, ijzer, magnesium en vele andere vitamines en macronutriënten. Selderiewortels en stengels helpen het eiwit sneller te verteren. Ze onderscheiden zich door een origineel, rijk aroma, gemakkelijke bereiding en een minimaal caloriegehalte. Het wordt aanbevolen om het wortelgewas noodzakelijkerwijs in het dieet te introduceren met een maagzweer, gastritis. Het heeft de volgende nuttige eigenschappen:

  • Verbetert de conditie van haar, huid, nagels.
  • Het heeft antiallergische, antiseptische, diuretische, tonische eigenschappen.
  • Heeft een licht laxerend effect..
  • Vermindert gewrichtspijn met artritis, reuma, jicht.
  • Versterkt effectief de wanden van bloedvaten.
  • Helpt bij hormonale verstoringen.
  • Normaliseert de druk.
  • Vertraagt ​​het verouderingsproces.
  • Versterkt het immuunsysteem, het zenuwstelsel.
  • Voorkomt de afzetting van zouten, verlicht zwelling.
  • Verbetert de spijsvertering, eetlust.
  • Helpt bij hoog cholesterol.
  • Vermindert onaangename, pijnlijke gevoelens tijdens menstruatie, menopauze.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Selderijwortelsalade – hoe te koken met appels, noten, kip, ananas volgens stapsgewijze recepten met foto’s
Badkamerbekleding met kunststof dakspaan