Sojabonen – gunstige eigenschappen en caloriegehalte, toepassing bij voedselproductie

De reputatie van sojabonen is veranderlijk: dan wordt het beschouwd als een van de meest waardevolle bronnen van plantaardige eiwitten en vitamines, en dan de oorzaak van gevaarlijke ziekten. Het oudste graangewas is populair in alle landen van de wereld vanwege zijn voedingskwaliteiten en brede reikwijdte, maar voedingsdeskundigen waarschuwen voor overmatig enthousiasme voor dit product..

Wat zijn sojabonen?

Soja is een vertegenwoordiger van de peulvruchtenfamilie, vanuit China en India naar Rusland gebracht. De volkeren van deze landen verbouwen en eten al meer dan 5000 jaar sojabonen. De teelt is niet bijzonder veeleisend voor de teeltomstandigheden, in onze tijd worden bijna overal nieuwe rassen geteeld. De grootste hoeveelheden soja worden in Rusland verbouwd in de volgende gebieden:

  • Amur-regio (meer dan de helft van de binnenlandse oogst);
  • Primorsky Krai;
  • Khabarovsk regio;
  • Regio Krasnodar;
  • Stavropol.

Hoe ziet soja eruit

De plant is een kruidachtige stengel, afhankelijk van de soort zijn ze lang of laag, kaal of bedekt met haren. Scheuten hebben kleine behaarde bladeren, waarvan de vorm verschilt in verschillende soorten. De bloeiwijzen zijn middelgrote, lichtpaarse en paarse tinten. Sojabonen tot 6 cm lang hebben 2 vleugels, waaronder het meest waardevolle deel van de plant: 2-3 ovale zaden bedekt met een glanzende, dichte schaal. Zaden zijn vaak geel van kleur, maar er zijn groene, bruine en zelfs zwarte vruchten.

Soja bonen

Hoe te groeien

Soja stelt niet al te veel eisen aan de groeiomstandigheden. Het verdraagt ​​zelfs vorst, als ze niet voorkomen tijdens de bloei en vruchtvorming. Soja voelt het beste bij een temperatuur van + 21-22 ° C. Met overvloedig water geven en voldoende verlichting verschijnen zaailingen zelfs bij +14 ° C. Op losse, niet-zure gronden in augustus – september, geeft cultuur met eenvoudige maar regelmatige verzorging een overvloedige oogst.

De chemische samenstelling van sojabonen

Door de rijke samenstelling en voedingswaarde zijn sojabonen de belangrijkste bron van stoffen die nodig zijn voor de mens. De belangrijkste waarde is een hoog gehalte aan plantaardig eiwit (tot 90%), dat alle 9 aminozuren bevat die nodig zijn voor het lichaam. Het eten van dit dieetproduct helpt het gebrek aan dierlijke eiwitten in het lichaam goed te maken. De energiewaarde van 100 g bonen is 147 kcal. Dit bedrag bevat veel nuttige stoffen. De samenstelling van soja bevat de volgende dagelijks noodzakelijke elementen voor een persoon:

  • eiwitten – 12,95 g;
  • vetten – 6,8 g;
  • koolhydraten – 11,05 g;
  • water – 67,5 g;
  • sporenelementen (kalium, calcium, fosfor, magnesium, koper, natrium, ijzer);
  • vetzuren (linolzuur en linoleen);
  • fosfolipiden die nodig zijn voor de normale werking van de cellen van het zenuwstelsel;
  • vitamine A en E, die de immuniteit verhogen;
  • oestrogenen.

Nuttige eigenschappen van soja

De waarde die bonen bezitten, komt alle liefhebbers van het product ten goede. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan hun aanwezigheid in het dagmenu aan de volgende personen:

  • lijden aan hart- en vaatziekten (het gebruik van dieetvoeding uit bonen vermindert het risico op hun ontwikkeling);
  • vrouwen die vatbaar zijn voor neoplasmata op de borst (sojaproducten beïnvloeden de verlenging van de menstruatiecyclus, wat de kans op borstkanker verkleint);
  • vatbaar voor volheid en lijden aan een grote hoeveelheid cholesterol in het bloed (sojabonen versnellen het metabolisme);
  • diabetici (het product normaliseert de suikerniveaus);
  • vrouwen die last hebben van opvliegers veroorzaakt door leeftijdsgebonden hormonale veranderingen in het lichaam;
  • ouderen (calcium, dat de cultuur bevat, versterkt botten);
  • streven naar een gezonde levensstijl (lecithine – een stof in bonen – vecht tegen de veroudering van het lichaam en atherosclerose, verhoogt de efficiëntie van de hersenen, heeft een positieve invloed op de aandacht en het geheugen door de zenuwgeleiding te verbeteren).

Sojabonenpeulen

Harm

Ondanks de vele voordelen van soja is overmatige passie voor het product onveilig. Laat u niet meeslepen door het gebruik ervan voor de volgende categorieën mensen:

  • jonge kinderen die vatbaar zijn voor allergieën;
  • mensen die vaak last hebben van migraine (sojabonen bevatten tyramine, wat hoofdpijnaanvallen kan uitlokken en versterken);
  • personen met aandoeningen van het genitale gebied, aangezien het product een groot aantal fyto-oestrogenen bevat, vergelijkbaar met vrouwelijke geslachtshormonen;
  • degenen met een verminderde schildklierfunctie (hypothyreoïdie);
  • mannen die van plan zijn het geslacht voort te zetten (vanwege het vermogen van sojabonen om de spermaconcentratie te verminderen);
  • tijdens de zwangerschap mag u geen bonen gebruiken omdat soja de kans op normaal dragen van de foetus verkleint;
  • alle categorieën mensen moeten zich beter onthouden van producten van genetisch gemodificeerde sojabonen, waarvan de productie officieel verboden is in Rusland.

Gebruik van voedsel

Op soja gebaseerde voedingsmiddelen zijn stevig verankerd in onze dagelijkse voeding. Dergelijke gerechten zijn vooral relevant voor mensen die om de een of andere reden beperkt zijn in het gebruik van dierlijke eiwitten. Voor vegetariërs zijn bonen de belangrijkste eiwitbron die nodig is om het lichaam goed te laten functioneren. Niet zonder sojaproducten en voor wie het gebruik van vlees om gezondheidsredenen verboden is. Door de lage kostprijs van sojagerechten zijn ze voor iedereen beschikbaar om hun voeding te diversifiëren.

De volgende bonenproducten zijn het populairst onder de Russen:

  • sojameel (gemalen zaden);
  • sojaolie – het wordt gebruikt voor het kleden van salades, warmtebehandeling van producten;
  • sojamelk – een caloriearme bonendrank die lijkt op gewone melk, laadt de alvleesklier niet vanwege het lage vetgehalte;
  • sojavlees – een product van sojameel, qua structuur en uiterlijk vergelijkbaar met echt vlees, bevat een grote hoeveelheid proteïne;
  • saus – het resultaat van fermentatie van bonen door fermentatie;
  • misoboonpasta verkregen uit een gefermenteerd product dat wordt gebruikt voor de bereiding van voorgerechten;
  • tofu – sojakaas, vergelijkbaar met de smaak, het type en de structuur van zure melk, is een bron van een enorme hoeveelheid eiwitten;
  • tempe – een ander product verkregen uit gefermenteerde sojabonen, speciale schimmels worden gebruikt bij de productie.

Plant foto

Soja veld

Beoordeel artikel
( Nog geen beoordelingen )
Delen met vrienden
Aanbevelingen en advies op elk gebied van het leven
Voeg een reactie toe

Door op de knop "Reactie verzenden" te klikken, ga ik akkoord met de verwerking van persoonlijke gegevens en accepteer ik het privacybeleid