Wat heeft betrekking op langzame koolhydraten

Beginnen met het leiden van een gezonde levensstijl, is het eerste waar u op moet letten de juiste voeding. Voor een gezond en uitgebalanceerd dieet moet een persoon voldoende van alle componenten van vitale activiteit consumeren. Bij onvoldoende inname van koolhydraten worden eiwitten en vetten niet volledig afgebroken en opgenomen in het lichaam. Daarnaast zorgen ze voor de volledige werking van de hersenen. Langzame koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor het lichaam. Hun aandeel in de totale calorieën per dag moet minimaal 40% zijn.

Wat zijn langzame of complexe koolhydraten

De snelheid van vertering en verwerking tot glucose verdeelt koolhydraten in twee soorten: langzaam (of complex) en snel. De snelheid waarmee het lichaam glucose ontvangt en met bloed verzadigt, wordt de glycemische index (GI) genoemd. Snelle hebben een GI van meer dan 70 en langzame hebben minder dan 40. Complexe koolhydraten zijn polysacchariden. Ze bestaan ​​uit fructose, glucose en andere monosacchariden. Ze zorgen voor een volledige afbraak van eiwitten, vetten, leveren energie aan het lichaam, verbeteren de functie van de lever, de hersenen.

Gezonde koolhydraten bevatten koolhydraten.

Langzame of complexe koolhydraten worden aangetroffen in voedingsmiddelen met veel vezels. Het verbetert het verteringsproces aanzienlijk, normaliseert het glucosegehalte in het bloed. De consumptie van voedingsmiddelen die complexe koolhydraten bevatten, voedt gedurende lange tijd met energie, verbetert de gemoedstoestand, het algehele welzijn en draagt ​​bij aan minder calorie-inname. Hun moleculen bevatten enkele duizenden monosacchariden, die langzaam worden afgebroken en energie afgeven. Laten we eens kijken wat er voor dit type koolhydraten geldt:

Koolhydraatrijk voedsel

  • Zetmeel. Dit polysaccharide wordt lange tijd door de darmen afgebroken en langzaam verwerkt tot glucose. Het handhaaft lange tijd de normale bloedsuikerspiegel..
  • Glycogeen. Als het onvoldoende wordt voorzien van voedsel, haalt het lichaam dit monosaccharide uit vetten en eiwitten. Deze stof is onmisbaar voor het menselijk lichaam, het geeft energie aan de lever, hart, spierstelsel.
  • Cellulose. Dit is de belangrijkste bron van koolhydraten: het reinigt effectief het lichaam van gifstoffen, schadelijke stoffen, cholesterol. Dit gebeurt vanwege de onvolledige vertering door de darmen en de stimulatie van de peristaltiek. Het gebruik van vezels is een goede preventie van darmziekten en voorkomt ook het vervalproces..
  • Cellulose. Deze plant polysaccharide wordt langzaam afgebroken door het maagdarmkanaal, waardoor grote hoeveelheden energie vrijkomen. Heeft de neiging om gedurende lange tijd de normale bloedsuikerspiegel te handhaven.
  • Insuline. Plantaardige insuline wordt verkregen door fructose af te breken. Artisjok en cichorei bevatten de maximale hoeveelheid groente. Het wordt gebruikt als een veilige suikervervanger voor diabetici..

Groenten en groenten bevatten een langzame energiebron

Bronnen van langzame koolhydraten

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die rijk zijn aan langzame of complexe koolhydraten, het zijn hun bronnen. Door dit soort voedsel te consumeren, behoudt u lang een vol gevoel en glucose die geleidelijk in het bloed komt, zal u lange tijd energie geven. Hierdoor kunt u de hoeveelheid verbruikte calorieën verminderen, en als gevolg daarvan, zal u door het verbranden van lichaamsvet tot een gezond gewichtsverlies leiden. Hun bronnen zijn onder meer:

Volkorenbrood

  1. Zetmeel.
  2. Granen.
  3. Granen, granen (behalve griesmeel).
  4. Peulvruchten (bonen, erwten, sojabonen, linzen, bonen).
  5. Volkorenbrood.
  6. Pasta met harde tarwe.
  7. Wilde rijst.
  8. Champignons.
  9. Groenen (zuring, spinazie, peterselie, salade).
  10. Groenten (courgette, avocado, uien, paprika, allerlei soorten kool, tomaten, prei).
  11. Fruit (appels, peren, perziken, kersen, abrikozen, grapefruits, sinaasappels, kiwi, pruimen).
  12. Bessen.

Granen - een bron van koolhydratenergie

Langzame of complexe koolhydraten worden het vaakst aangetroffen in granen – boekweit, haver, parelgort. Artsen raden aan deze ontbijtgranen te gebruiken voor ontbijt of lunch, zodat u de hele dag energie en kracht krijgt, en u urenlang geen honger zult voelen. Het is beter om ’s avonds te eten met voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten..

Perfect ontbijt - havermout

Het belang van langzame koolhydraten voor gewichtsverlies

Als u regelmatig voedsel eet dat rijk is aan langzame of complexe koolhydraten, kunt u niet alleen gifstoffen verwijderen, het cholesterolgehalte in het bloed verlagen, maar ook aanzienlijk afvallen zonder toevlucht te nemen tot uitputtende diëten of harde training.

Het proces van afvallen vindt plaats door het volledige gebruik van de ontvangen energie om de normale werking van het lichaam te behouden. Snelle koolhydraten geven direct een grote hoeveelheid energie vrij, die net zo snel even snel op te gebruiken is, dus ongebruikte energie wordt opgeslagen in de vorm van vetafzettingen.

Afvallen met de juiste voeding

Er is een mening dat u voor gewichtsverlies voedingsmiddelen die veel snelle energiebronnen (complexe koolhydraten) bevatten, uit de voeding moet uitsluiten. Voedingsdeskundigen beweren echter dat je er voor een goede voeding genoeg van moet krijgen. Om af te vallen is het raadzaam om het gebruik van snelle koolhydraten te vervangen door langzame. Het lichaam absorbeert ze met een lage snelheid en ontvangt geleidelijk energie. Dit eten is ideaal voor een stevig ontbijt of lunch. Bekijk de video over het belang van complexe koolhydraten voor gewichtsverlies:

Tabel: lijst van langzame koolhydraatproducten

De glycemische index (GI) is een indicator voor de afbraaksnelheid van koolhydraten en hun omzetting in glucose, dat wil zeggen de belangrijkste energiebron. Als u deze index kent, kunt u voedingsmiddelen met snelle koolhydraten uitsluiten van uw dieet en rijke, langzame toevoegen. Wetenschappers hebben talloze onderzoeken uitgevoerd, op basis van hun resultaten werd de glycemische index van enkele veelvoorkomende voedingsmiddelen berekend.

Voor gebruiksgemak is er een tabel gemaakt met een lijst van producten met hun GI. Voedingsmiddelen die wijzen op de aanwezigheid van complexe koolhydraten, ook wel langzaam genoemd, hebben een GI van minder dan 69, wat u de mogelijkheid geeft om visueel te evalueren welke in uw dieet moeten worden opgenomen en welke gemakkelijker te weigeren zijn.

Tabel met lage glycemische voedingsmiddelen

Langzame koolhydraten zijn een uitstekende energiebron voor het lichaam, de zuivering en de volledige werking ervan. Ze zijn absoluut noodzakelijk voor een goed uitgebalanceerd dieet en voor een actieve, gezonde levensstijl. Dit is de enige manier om het lichaam lange tijd te verzadigen zonder risico op vetafzettingen. Door constant voedsel te eten dat deze componenten bevat, zult u altijd alert en gezond zijn, in uitstekende fysieke conditie.

Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Wat heeft betrekking op langzame koolhydraten
Hoe dik moeten de muren van het huis zijn?