Wat is het gebruik van groene uien voor mensen – vitamines en mineralen in de samenstelling, het caloriegehalte en contra-indicaties

Zo’n eenvoudig product als groene uien, velen worden gekweekt in tuinen en zelfs op vensterbanken, maar niet iedereen vermoedt de eigenschappen ervan. Groene uien – de voordelen en nadelen voor de gezondheid zijn niet altijd duidelijk, de organische eigenschappen van de veren van deze plant voor het lichaam kunnen niet worden overschat. Lees meer over de unieke positieve en negatieve aspecten van het gebruik van uienspruiten, het gebruik ervan voor schoonheid, het behoud van jeugdige huid en haar.

Wat is groene ui?

Onrijpe uienbladeren (kruidachtige planten) worden groene uien genoemd. Veren worden in de regel gebruikt bij het koken om elk gerecht aroma en smaak te geven. Het is bekend dat groene ui een enorme hoeveelheid sporenelementen bevat, rijk is aan vitamines, antibacteriële eigenschappen heeft en de algemene immuniteit helpt verhogen. Voor het eerst werden verschillende soorten uien geconsumeerd in Afghanistan, dat terecht als zijn thuisland wordt beschouwd: de inwoners van dit land hebben de plant lang gebruikt om veel ziekten te behandelen.

De voedingswaarde

Het caloriegehalte van groene uien en veren is erg klein – 20 Kcal per 100 gram, waardoor u verse kruiden kunt eten tijdens een dieet dat gericht is op de behandeling van obesitas of om het bloedcholesterol te verlagen. Het gehalte aan macronutriënten in 100 gram veren is:

  • eiwitten: 1,3 g;
  • vetten: 0,1 g;
  • koolhydraten: 3,2 g.

Chemische samenstelling

Rauwe veren van uien bevatten de volgende voedingsstoffen:

  • suiker (glucose, sucrose);
  • eiwitten
  • vitamine C;
  • essentiële olie;
  • plantaardige vezels;
  • kalium;
  • ijzer;
  • fosfor;
  • vluchtig;
  • pectine stoffen;
  • chlorofyl;
  • calcium;
  • magnesium.

Veren

Vitaminen

Veren van uien bevatten, zoals alle rauwkost, een grote hoeveelheid vitamines. De belangrijkste worden in de tabel weergegeven:

Welke stoffen zitten er in

De inhoud van mg per 100 g /% van de dagelijkse inname

Wat is de impact op de gezondheid

Vitamine C (ascorbinezuur)

27/33

Verhoogt de immuniteit, versterkt het cardiovasculaire systeem.

Vitamine A (Retinol)

25/30

Ondersteunt de visuele functie, verbetert de conditie van haar, nagels, huid.

Vitamine PP (nicotinezuur)

2,5 / 157

Levert energie aan cellen in biochemische processen, stimuleert de eetlust.

Vitamine B1

(thiamine)

12-15 / 35

Ondersteunt de spiertonus, voorziet spiervezels van zuurstof, glucose, voedingsstoffen.

Gunstige kenmerken

Verse uienveren zijn een belangrijk product op het gebied van medicijnen en een gezonde levensstijl. De stoffen in deze kruidachtige plant hebben een aanzienlijk genezend effect op het menselijk lichaam, groen verhoogt de weerstand van het lichaam tegen bacteriën en virussen en helpt bij het bestrijden van vitaminetekorten in de lente. Het wordt aanbevolen om een ​​groente te eten tegen verkoudheid, het helpt de bloedsamenstelling te verbeteren (verlaagt het cholesterol). Bij hart- en vaatziekten helpen verse veren het risico op mogelijke complicaties te verminderen en versterken de wanden van bloedvaten.

Immuniteitsversterking

Unieke fytonciden in de groente hebben een antibacteriële werking, kunnen de weerstand van het lichaam tegen gifstoffen verhogen, pathogene grampositieve, gramnegatieve bacteriën in de mondholte elimineren, zorgen voor enige desinfectie en desinfectie van andere producten. Het belangrijkste ingrediënt in veren, dat het immuunsysteem versterkt, is ascorbinezuur. Het gehalte in 100 g van het product komt bijna overeen met de vereiste dagelijkse inname van een volwassene.

Behoud van gezonde tanden en botten

Fosfor, calcium en magnesium, die in de groente aanwezig zijn, helpen bij het behoud van gezonde botten en tanden en worden bijna volledig door het lichaam opgenomen. Vanwege de antibacteriële eigenschappen van deze plant wordt het aantal opportunistische micro-organismen dat cariës veroorzaakt, verminderd in de hele mondholte, wordt tandvleesontsteking verlicht en bacteriële stomatitis.

IJzer draagt ​​bij aan de aanmaak van hemoglobine, wat niet alleen helpt bij het voorkomen van bloedarmoede, maar ook zorgt voor een gezond gebit. Het nicotinezuur in de groente vergroot de kleine haarvaatjes (vooral die met het periosteum) enigszins, verhoogt de doorlaatbaarheid van de vaatwand, wat de botvoeding aanzienlijk verbetert, daarom wordt het gebruik van verse veren aanbevolen voor kinderen. Mensen met ziekten van het spijsverteringsstelsel moeten echter de schadelijke eigenschappen van de groente onthouden en voorzichtig gebruiken.

Gesneden

Het metabolisme versnellen en de spijsvertering verbeteren

Knoflook, wilde knoflook, groene ui – de voordelen en tastbare schade aan de gezondheid worden gevoeld wanneer deze planten in dezelfde mate worden geconsumeerd. Het gebruik van verse veren van de uienfamilie draagt ​​bij aan de ontwikkeling en instandhouding van de antibacteriële barrière van het maagslijmvlies. Fytonciden, die deel uitmaken van de groente, hebben een nadelig effect op de bacterie Helicobacter pylori, die het maagslijmvlies aantast en atrofie, erosie en chronische ontsteking veroorzaakt. Door het veelvuldig gebruik van uien worden de risico’s op het ontwikkelen van gastritis, maagzweren verminderd.

Cardiovasculaire gezondheid

Groene uien bevatten weinig calorieën, een groot aantal mineralen, vitamines, ijzer, dus de groente is onmisbaar bij hartaandoeningen, bloedvaten. Het gebruik van vitaminesalades, groentesoepen met uien dient als een uitstekende preventie van atherosclerose, bloedarmoede door ijzertekort, hartaanvallen. Bovendien versterkt de plant de wanden van bloedvaten aanzienlijk, verhoogt de tonus van slagaders, aderen, verbetert de microcirculatie van het bloed.

Voordeel voor mannen

Het gebruik van bollen, veren als hoofdingrediënten in een constant dieet draagt ​​bij aan de productie van het belangrijkste mannelijke hormoon – testosteron. Dankzij hem ontwikkelt de spiermassa zich actief bij mannen, verbeteren de spermatogenese-processen: het percentage normaal sperma in de zaadvloeistof neemt toe, wat bijdraagt ​​aan de bevruchting. Kalium, calcium en selenium, die in verse kruiden voorkomen, helpen de potentie te behouden.

Wat is handig voor vrouwen

Het vruchtvlees van groene uiveren bevat een grote hoeveelheid zink, wat een gunstig effect heeft op de reproductieve functies van vrouwen. Regelmatig gebruik van veren helpt de hormonale balans in evenwicht te brengen en de menstruatiecyclus te normaliseren. Vitaminen, nuttige micro-elementen helpen de vrouwelijke schoonheid en jeugd te behouden: helpen haar, nagels te versterken, deelnemen aan de organisatie van de productie van collageenvezels.

Tijdens de zwangerschap

Bijna alle groenten zijn rijk aan foliumzuur, inclusief uiveren. Foliumzuur is een van de belangrijkste stoffen in het eerste trimester van de zwangerschap. Hierdoor vindt de normale vorming van de neurale buis van de foetus plaats, worden aangeboren misvormingen van het hart en andere vitale organen voorkomen. De groente bevat een zeer grote hoeveelheid vitamine C, die helpt de klier te absorberen, om de ontwikkeling van foetale hypoxie te voorkomen.

De stengels van de groente bevatten magnesium, dat betrokken is bij de biochemische processen van weefsels en cellen. Het reguleert ook de neuromusculaire tonus, incl. en het normale ritme van hartcontracties, vasculaire tonus van zowel de moeder als de foetus. Het calcium dat in de groente beschikbaar is, is nuttig voor het versterken, ontwikkelen van het skelet van de baby en het behouden van de gezondheid van de tanden van de toekomstige moeder.

Het zwangere meisje ligt op een sofa

In de cosmetologie

De plant kent een breed scala aan toepassingen op het gebied van cosmetologie. Gunstige stoffen, essentiële oliën in uiensap, versnellen huidregeneratie, groei en conditie van haar, nagels. Thuis uienmaskers maken kost niet veel moeite en veel tijd. Hier is een populair recept voor haarmaskers:

  1. Wrijf veren op een fijne rasp, voeg vers geperst citroensap en klisolie toe.
  2. Meng de ingrediënten.
  3. Breng de resulterende slurry aan op de haarwortels, laat 40-50 minuten staan ​​onder een handdoek.

Zo’n masker zal de haargroei aanzienlijk versnellen en bijdragen aan de ontwikkeling van vellushaar. De olie in het product voedt de haarschacht, maakt de schubben glad en voorkomt doorsnede. Er zijn veel recepten voor anti-verouderingsmaskers voor gezicht en handen, waarbij het gebruik de huidveroudering aanzienlijk vermindert. Bekijk een van de maskerrecepten:

  1. Haal de verse ui door een vleesmolen of hak fijn.
  2. Roer in gelijke verhoudingen met melk en honing.
  3. Aanbrengen op gezicht of handen gedurende 20-30 minuten, spoelen met warm water.

De voordelen van afvallen

Uiendieet ontwikkeld door de beste voedingsdeskundigen ter wereld. Het voordeel van een dergelijk dieet is het gebruik van een gekookt product, dat helpt om de geur van uien en een sterke onaangename smaak te verwijderen. Onder de positieve aspecten van het dieet: de bijna volledige afwezigheid van contra-indicaties, het snelle effect van gewichtsverlies, het verwijderen van oedeem, overtollige zouten, het lichaam verzadigen met vitamines en mineralen, wat alle lichaamsfuncties verbetert. Afzonderlijk is het vermeldenswaard de lage kosten van het product.

Bij het koken

Uienveren worden veel gebruikt bij het koken. Het aroma verhoogt de eetlust, bevordert de afgifte van spijsverteringssappen, wat de spijsvertering aanzienlijk verbetert. Een gesneden bosje veren is een uitstekende decoratie voor soepen, steaks en geeft de gerechten een unieke smaak. De gunstige eigenschappen van groene uien en de helende eigenschappen ervan helpen het dieet te diversifiëren.

Uienveren bewaren

Bij het bewaren van verse groenten, inclusief uien, moet er rekening mee worden gehouden dat de grootste hoeveelheid vitamines en voedingsstoffen alleen overblijft bij een juiste opslag van het product. Om de gunstige eigenschappen van groene uien te versterken, hakt u de veren fijn, giet u een kleine hoeveelheid zonnebloem- of olijfolie, voegt u een derde van een theelepel zout toe. In deze vorm kunnen de veren ongeveer 4-5 dagen in de koelkast worden bewaard. Wil je langere tijd uien bewaren, dan is dit mengsel het invriezen waard..

Groene groente

Schade en contra-indicaties

Er zijn enkele beperkingen aan het gebruik van de scheuten van dit product, zelfs gezien de vele gunstige eigenschappen. Overmatig gebruik van verse veren doet meer kwaad dan goed. Om te voorkomen dat groene uien de gezondheid schaden, moet u in de volgende gevallen in beperkte hoeveelheden groenten eten:

  • met chronische gastritis (etherische oliën irriteren het maagslijmvlies);
  • leveraandoeningen (hepatitis, holicystitis);
  • bacteriële ziekten van het spijsverteringssysteem;
  • maagzweer, twaalfvingerige darm;
  • aanhoudend hoge bloeddruk, hypertensieve crises;
  • gediagnosticeerd bronchiaal astma;
  • in aanwezigheid van allergische reacties;
  • met verergering van chronische obstructieve longziekte.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Wat is het gebruik van groene uien voor mensen – vitamines en mineralen in de samenstelling, het caloriegehalte en contra-indicaties
10 eenvoudige oefeningen om binnen 2 weken af ​​te vallen