Yoghurt – nuttige eigenschappen van een gefermenteerde melkdrank, stapsgewijs koken thuis

Sinds de oudheid gebruiken volkeren uit verschillende landen en continenten verschillende soorten starterculturen. Een traditionele Kaukasische drank met zure melk, yoghurt genaamd, kan waardig Griekse yoghurt of de meer bekende kefir vervangen. Het heeft veel nuttige eigenschappen die een gunstig effect hebben op het menselijk lichaam. Matsoni is niet moeilijk om thuis te maken. Op basis daarvan worden heerlijke en gezonde gerechten bereid..

Wat is yoghurt

Zuurdesemyoghurt – een zure melkdrank, die wordt bereid uit de melk van koeien, schapen, geiten, buffels of een mengsel daarvan. Vaak kun je een andere Armeense naam vinden, dan vragen mensen zich af wat is Matsun? In Georgië wordt zuurdesem matsoni genoemd en in Armenië – matsun. De naam van het product wordt letterlijk uit het Armeens vertaald als “zure melk”. Georgische matsoni en Armeense matsun zijn wijdverbreid in de Kaukasus, het Midden-Oosten en Klein-Azië.

De samenstelling van de gefermenteerde melkdrank

De belangrijkste microflora van de drank zijn thermofiele melkzuurstreptokokken en Bulgaarse stok. Naast zure melkbacteriën maken de volgende voedingsstoffen deel uit van Georgische yoghurt:

  • eiwitten en essentiële aminozuren;
  • as;
  • organische zuren;
  • mono- en disacchariden;
  • micro- en macro-elementen: kalium, calcium, magnesium, ijzer, fosfor;
  • vitamines: A, C, D, PP, groep B.

Productvoordelen

Caloriegehalte en glycemische index

Kaukasische yoghurt is een caloriearm voedingsproduct. De energiewaarde is slechts 63 kcal per 100 gram. Zelfs een gefermenteerde melkdrank heeft een relatief lage glycemische index, die 20 is. Vanwege deze eigenschappen is Kaukasische yoghurt een dieetvoedingsproduct dat goed wordt opgenomen. Door het puur te gebruiken of als dressing voor gerechten, kunt u uw gezondheid en gewicht verbeteren.

Handige eigenschappen

Vanwege zijn gunstige eigenschappen wordt yoghurt een “drankje van langlevers” genoemd. Matige consumptie van Kaukasische yoghurt heeft een verjongend effect, vertraagt ​​het verouderingsproces. De bekende voordelen van yoghurt zijn als volgt:

  1. De drank elimineert pathogene darmmicroflora, verbetert het spijsverteringskanaal. Dit heeft een kwalitatieve invloed op de conditie van de huid, acne, irritatie, het toenemen van de toon en het gladstrijken van rimpels.
  2. Het heeft een gunstig effect op het cardiovasculaire systeem, normaliseert het cholesterolgehalte, bevrijdt bloedvaten van plaques, verbetert de bloedcirculatie.
  3. Verhoogt de immuniteit omdat het vitamines bevat.
  4. Normaliseert de werking van het zenuwstelsel, helpt bij het omgaan met prikkelbaarheid, nervositeit, slapeloosheid.
  5. Kaukasische yoghurt kan in het dieet worden opgenomen voor mensen die spiermassa willen winnen, omdat het anabole eigenschappen heeft. Deze functie helpt ook om af te vallen omdat spierweefsel meer energie (calorieën) zal verbruiken.

Voor dieetvoeding

Georgische yoghurt kan, vanwege zijn voedingseigenschappen, kefir vervangen, dat deel uitmaakt van veel diëten en programma’s voor gezond eten. Een glas yoghurt wordt een volledige snack, je kunt het nog steeds 2-3 uur voor het slapengaan drinken om je honger te stillen. Matsun kan eiwitshakes maken. Vaak worden er gehakte gedroogde vruchten (gedroogde abrikozen, pruimen) en noten aan toegevoegd. Deze drank is beter niet te misbruiken, het heeft een mild laxerend effect. Eet yoghurt tijdens het afvallen zou om de volgende redenen moeten zijn:

  • bevredigt honger;
  • vernietigt vetcellen;
  • kalmeert zenuwen;
  • verzadigt het lichaam met vitamines;
  • reinigt de darmen;
  • versterkt het immuunsysteem.

Yoghurt koken

Yoghurt van Kaukasische afkomst wordt bij het koken gebruikt voor de volgende doeleinden:

  • Als saladedressing, granen.
  • Op basis hiervan worden sauzen voor vis- en vleesgerechten bereid.
  • Het gefermenteerde melkproduct wordt aan het deeg toegevoegd (inclusief khachapuri), het dient als een natuurlijk bakpoeder.
  • Het is de basis van koude soepen, zoals okroshka of een verplicht onderdeel van het Azerbeidzjaanse gerecht “Dovga”.
  • Matsuna met kruiden en specerijen is een uitstekende pasta voor sandwiches.

Hoe Georgische yoghurt thuis te koken

Om Georgische yoghurt te bereiden, wordt melk verwarmd tot 90 ° C, vervolgens afgekoeld tot 50 ° C en wordt een speciale zuurdesem op basis van een Bulgaarse stok toegevoegd. Daarna rijpt het product 3-4 uur bij een constante temperatuur van 37 ° C. Wanneer de drank is gerijpt, wordt deze opnieuw gerangschikt op een koele plaats met een temperatuurregime van +2 tot + 8 ° C. Hierdoor stopt het fermentatieproces en wordt de drank dik.

Wat is anders dan kefir

Kaukasische yoghurt is een gefermenteerd melkproduct voor een amateur. Volgens zijn smaakkenmerken verschilt het van de gebruikelijke kefir. Matsun heeft een zuurdere smaak met een vleugje scherpte. Door consistentie doet het meer denken aan zure Griekse yoghurt. Deze textuur wordt bereikt door het gebruik van een Bulgaarse stok, die wordt gebruikt om veel zuivelproducten te bereiden.

Yoghurt Recept

Thuis Kaukasische yoghurt koken is niet moeilijk. Het belangrijkste in deze kwestie is om comfortabele omstandigheden te bieden voor de groei van zure melkbacteriën. Het is noodzakelijk om een ​​constant warme temperatuur te behouden in de container waarin yoghurt wordt bereid. In het ideale geval kunnen keukenassistenten zoals een slowcooker en een yoghurtmaker deze taak aan. Als uw keuken dergelijke apparaten niet heeft, dan zijn een gewone pan en een warme deken voldoende..

Klassiek recept

  • Tijd: 5 uur.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 63 kcal / 100 gram.
  • Doel: als tussendoortje.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

U kunt thuis yoghurt maken volgens het klassieke recept met de beproefde “grootvader” -methode. Verwarmde melk met zuurdesem moet stevig worden ingepakt met een deken of een andere dichte doek die geen warmte afgeeft, en op een afgezonderde plaats zetten. Het is belangrijk dat er geen tocht is, anders kunnen scherpe temperatuurveranderingen de reproductie van melkzuurbacteriën nadelig beïnvloeden.

Ingrediënten:

  • melk – 1 l;
  • zuurdesem yoghurt – 2 el. l of een winkeltas.

Kook methode:

  1. Verwarm de melk goed, maar kook niet, deze moet een temperatuur hebben van ongeveer 90 ° C.
  2. Koel vervolgens af tot 40 ° C. Als er geen culinaire thermometer is, doop je je vinger in melk, als je het een paar seconden kunt vasthouden, dan is de temperatuur geschikt.
  3. Leg het zuurdeeg, roer goed.
  4. Het vat wordt 4-5 uur op een warme plaats gezet, terwijl het in een warme deken wordt gewikkeld.
  5. Als je oven je toelaat om de temperatuur in te stellen, dan yoghurt voor de opgegeven tijd op 50 ° C.
  6. Als de drank volwassen is geworden, giet je de wei af en laat je het dikke residu afkoelen.

Zelfgemaakte Ingemaakte Yoghurt

In een slowcooker

  • Tijd: 8 uur.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 63 kcal / 100 gram.
  • Doel: als tussendoortje.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Als je een pot in huis hebt, dan is er geen probleem met het maken van matsuna. Het behoudt een constante temperatuur gedurende de kooktijd, wat de juiste structuur van yoghurt garandeert – dik en zacht. Je kunt niet alle 8 uur van het standaardprogramma doorstaan ​​en na 4-5 uur een drankje met zure melk krijgen, zoals in het klassieke recept.

Ingrediënten:

  • melk – 1 l;
  • yoghurt – 150 g.

Kook methode:

  1. Giet melk in de kom met meerdere kookplaten.
  2. Sluit het deksel, stel de kookmodus in op 5-10 minuten.
  3. Open na een piep het deksel en laat de melk iets afkoelen..
  4. Als er een film is gevormd, verwijder deze dan..
  5. Meng in een aparte container een paar eetlepels warme melk met kant-en-klare yoghurt.
  6. Doe het mengsel in de kom en meng opnieuw.
  7. Stel op het display de standaardmodus “Yoghurt” of “Multipovar” in met een temperatuur van 40 ° C, gedurende 8 uur.
  8. Verwijder na het geluidssignaal de beker, laat het resulterende serum leeglopen (het kan handig zijn voor het bereiden van andere gerechten), stuur de rest om direct in de beker af te koelen of giet het in een glazen of kleicontainer.

Afgewerkt product

In de yoghurtmaker

  • Tijd: 10 uur.
  • Porties per container: 4 personen.
  • Calorie-inhoud: 63 kcal / 100 gram.
  • Doel: als tussendoortje.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Het voordeel van het gebruik van yoghurtmakers voor yoghurt is dat de drank direct in porties wordt bereid. Als u geen echt Kaukasisch drankje kunt vinden, kunt u voor de startercultuur natuurlijke yoghurt gebruiken zonder toevoegingen of zure room. Matsun op zuurdesem zuurdesem werkt de eerste keer niet, de Bulgaarse stok rijpt pas op de zevende re-souring.

Ingrediënten:

  • melk – 1 l;
  • matsoni – 2 el. l.

Kook methode:

  1. Verwarm gepasteuriseerde melk, haal enkele seconden van het vuur voordat u kookt.
  2. Koel af tot 40 ° C.
  3. Voeg zuurdeeg toe, mix tot een glad mengsel..
  4. Giet het werkstuk in containers en zet de yoghurtmaker aan.
  5. Laat ’s nachts 10 uur of beter staan.
  6. Zet Georgische yoghurt in de koelkast om een ​​dikke consistentie te krijgen.

Potjes yoghurt

Wat eet yoghurt

Yoghurt van Kaukasische afkomst wordt gebruikt als dressing voor groentesalades. Op basis hiervan worden pittige snacks, pasta voor sandwiches bereid. Het is een basisingrediënt in koude soepen, zoals okroshka of traditionele Kaukasische voorgerechten. Bovendien wordt dit type yoghurt toegevoegd aan het deeg, waaruit brood, tortilla’s en de beroemde Georgische gebakjes – khachapuri worden gebakken.

Zure melk groentesalade

  • Tijd: 20 minuten.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorie-inhoud: 34 kcal / 100 gram.
  • Doel: voor lunch, diner, bijgerecht.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Het gefermenteerde melkproduct Matsun past goed bij verse groenten en wordt daarom vaak gebruikt als dressing voor salades. Zo’n gerecht zal minder calorieën bevatten in vergelijking met salades die worden gekruid met mayonaise of zure room. U kunt experimenteren met de samenstelling van het recept, op basis van uw smaakvoorkeuren, uw favoriete groenten, kruiden en specerijen toevoegen. Matsun past goed bij scherpe smaken.

Ingrediënten:

  • yoghurt – 300 g;
  • komkommers – 6 stuks;
  • radijs – 6 stuks;
  • dille – 60 g;
  • peterselie – 60 g;
  • groene uien – 60 g;
  • knoflook – 3 kruidnagel;
  • zout naar smaak.

Kook methode:

  1. Was groenten goed, droog ze af met keukenpapier of keukenpapier.
  2. Kwart komkommers en radijsjes.
  3. Hak de dille en peterselie fijn.
  4. Snij groene uien in dunne ringen.
  5. Pel de knoflook, haal door een pers.
  6. Voeg naar smaak Georgische yoghurt en zout toe, meng goed.

Groentesalade

Met groenten en noten

  • Tijd: 10 minuten.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorie-inhoud: 107 kcal / 100 gram.
  • Doel: voorgerecht, bijgerecht.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Om deze hartige snack te bereiden, moet je de matsun op een speciale manier bereiden. Het moet worden geperst om een ​​korrelig product te vormen dat lijkt op kwark. Matsun past goed bij kruiden en noten. Walnoten worden voornamelijk gebruikt als tussendoortje. De in het recept vermelde peterselie kan worden vervangen door dille, basilicum of een mengsel daarvan. Een aperitief wordt op brood geplaatst of gebruikt als pittig additief bij hoofdgerechten.

Ingrediënten:

  • matsoni – 500 g;
  • walnoten – 50 g;
  • peterselie – 50 g;
  • zout naar smaak.

Kook methode:

  1. Voor deze snack is het noodzakelijk om een ​​zuivelproduct uit te knijpen om overtollige vloeistof kwijt te raken. Gebruik meerdere lagen gaas of canvas tas.
  2. Maal de noten in een blender met een deegroller of mes.
  3. Hak de peterselie fijn.
  4. Meng alle ingrediënten, voeg naar smaak zout toe.
  5. Serveer met roggebrood of volkoren brood.

Sandwich met yoghurt en Groenen

Koude soep

  • Tijd: 20 minuten.
  • Porties per container: 1 persoon.
  • Calorie-inhoud: 107 kcal / 100 gram.
  • Doel: voor lunch, diner.
  • Keuken: Kaukasisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk.

Een eenvoudige koude soep op basis van matzoni lijkt op okroshka. Het bevat groenten, kruiden, eieren en een zuivelproduct. Bij industriële yoghurt is lichte vergassing toegestaan. Als u een winkelproduct gebruikt, kunt u de soep verdunnen met gewoon drinkwater. In Georgische zelfgemaakte yoghurt is het beter om mineraalwater met gas toe te voegen, dit geeft pit aan de soep.

Ingrediënten:

  • yoghurt – 180 g;
  • mineraalwater met gas – 100 ml;
  • radijs – 2 stuks;
  • komkommers – 1 stuk;
  • eieren – 1 stuk;
  • dille – 5 g;
  • groene uien – 5 g;
  • zout, zwarte peper, ijs – optioneel.

Kook methode:

  1. Spoel de groenten af, snijd ze in dunne reepjes en doe ze op een presentatiebord.
  2. Kook het ei hard.
  3. Spoel groen af, droog, hak fijn, voeg toe aan groenten.
  4. Schil het gekookte ei, scheid de dooier van het eiwit.
  5. Eiwitrooster op een grove rasp.
  6. Meng apart yoghurt, mineraalwater, zout en peper.
  7. Vul de inhoud van het bord bij.
  8. Rasp voor het serveren de eidooier op een grove rasp en strooi er bovenop.

Koude soepplaat

Khachapuri op yoghurt

  • Tijd: 1 uur 30 minuten.
  • Porties per container: 6 personen.
  • Calorie-inhoud: 215 kcal / 100 gram.
  • Doel: voor lunch, diner.
  • Keuken: Georgisch.
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.

Georgische yoghurt is de sleutel tot heerlijke Adjarian khachapuri. Het toevoegen van dit gefermenteerde melkproduct aan het deeg maakt het weelderig en geeft een bijzondere smaak. Het recept maakt gebruik van Imereti-kaas. Mocht je deze soort niet kunnen vinden, dan kan hij vervangen worden door een andere zoute kaassoort, bijvoorbeeld suluguni of mozzarella. Serveer khachapuri met verse groenten en kruiden.

Ingrediënten:

  • matsoni – 500 g;
  • tarwemeel – 600 g;
  • Imereti-kaas – 500 g;
  • boter – 50 g;
  • eieren – 9 stuks;
  • suiker – 5 g;
  • zout – 5 g;
  • frisdrank – 5 g;
  • azijn naar smaak.

Kook methode:

  1. Zeef bloem in een kom, klop 2 eieren, voeg suiker, zout, boter toe, giet yoghurt en frisdrank, geblust met azijn. Laat wat boter en yoghurt voor de vulling..
  2. Kneed een strak deeg, bedek het met een handdoek en stuur het 45 minuten naar een warme plaats.
  3. Na deze tijd moet je het deeg kneden en nog 20 minuten laten staan.
  4. Rasp voor de vulling de kaas, voeg de dooier van een ei, de resterende boter en de matsun toe, mix, laat 15 minuten trekken.
  5. Verdeel het deeg in 6 stukken.
  6. Rol een stuk van maximaal 1 cm dik.
  7. Vouw de randen aan beide kanten om met een tube.
  8. Klem de uiteinden vast zodat het werkstuk op een boot lijkt.
  9. Spreid het midden van het werkstuk een beetje uit, leg de vulling neer, vet het deeg in met een ei.
  10. Maak nog eens 5 khachapuri, doe ze op een bakplaat en laat ze 15 minuten bakken op 220 ° C.
  11. Verwijder de pan, giet 1 ei in elke khachapuri zonder de dooier te beschadigen.
  12. Bak nog 5 minuten.
  13. Breng hete khachapuri over op serveerschalen en versier indien gewenst met verse kruiden.

Gebakken khachapuri

Schade en contra-indicaties

Ondanks alle voordelen van yoghurt, mag deze drank met zure melk niet worden geconsumeerd door mensen met maagaandoeningen en een hoge zuurgraad. Als het gebruik van Kaukasische yoghurt ongemak veroorzaakt, moet u uw arts raadplegen. Matsun kan verslechtering veroorzaken bij ernstige ziekten zoals:

  • pancreatitis
  • hepatitis;
  • urolithiasisziekte.
Beoordeel dit artikel
( Nog geen beoordelingen )
Commentaar toevoegen

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Yoghurt – nuttige eigenschappen van een gefermenteerde melkdrank, stapsgewijs koken thuis
Airconditioners voor een appartement: installatie van multi-split-systemen